Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Kunta tiedostaa taksiongelmat: "Emme ole jääneet laakereille lepäämään"

Sote-kyytien järjestäminen Janakkalassa lähti liikkeelle tahmeasti. Kunnan vammaistyössä puhelin on soinut ahkerasti, kun asiakkaat ovat ilmoittaneet heille palvelun ongelmista. Milloin puhelimella ei pääse läpi, milloin kyytiä on saanut odottaa toista tuntia. Kela kilpailutti maakunnittain sairausvakuutuslain mukaisesti korvattavat taksimatkat tämän vuoden alusta. Uuteen Kela-taksienpalvelumalliin siirryttiin heinäkuun alussa. Palvelussa on ilmennyt ongelmia ja kritiikkiä on kuulunut käyttäjien ja taksiautoilijoiden suunnalta. Nyt uudistettiin myös niin sanotut sote-taksikyydit. Janakkalassa uuden mallin mukaiset sote—kyydit aloitettiin syyskuun alusta. Ikäihmisten ja vammaisten sote-kyydit järjestää Kanta-Hämeessä maakunnallinen kuljetuspalvelukeskus, makupa. Tarjouskilpailun voitti Tampereen Aluetaksi, joka välittää kyydit. Riihimäki aloitti Tampereen Aluetaksin pilottikuntana jo heinäkuun alussa. Janakkalassa sote-kyydit on välitetty Tampereen Aluetaksin kautta nyt viikon verran. Ongelmia sote-kyytien saatavuudessa ja tilauksissa ilmeni Riihimäellä ja ongelmia on ilmennyt heti kättelyssä myös Janakkalassa. Janakkalan kunnan vammaistyön johtaja Riitta Julin kertoo, että Janakkalassa sote-kyytipalvelut on keskitetty vammaistyöhön. Loppukädessä vastuu niistä on Julinilla. –Tämä viikko on tehty tiukasti töitä näihin kuljetuspalveluihin liittyen. Emme ole jääneet laakereille lepäämään, vaan olemme olleet aktiivisia. Asiakkaat ovat ihan oikeassa, kuljetukset eivät toimi, Julin sanoo. –On ollut vaihtelevia kokemuksia. Osa on päässyt varaamaan taksia heti, osa on odottanut tunteja päästäkseen läpi Tampereen Aluetaksin numeroon, vammaispalveluiden palveluohjaaja Susanna Laine kertoo. Nykyisin kaikki sotekyytivaraukset on mentävä Tampere Aluetaksin numeron kautta, muuten asiakas ei ole oikeutettu korvaukseen. Julinin kuuleman mukaan myös taksiautoilijoilla on ollut vaikeuksia päästä puhelimella läpi. Heillä on vakiotaksikuljetuksia, joista heidän pitää ilmoittaa Tampereen aluetaksille. Kyytien yhdistely lisää odotusaikaa Uusi järjestelmä pyrkii keräämään säästöjä kyytien yhdistelyllä. Kyytien yhdistely saattaa lisätä taksin odotteluaikaa, kun asiakkaita haalitaan useampi samaan autoon. Ongelma on näkynyt esimerkiksi taksitolpalla. –Tolpalla on jouduttu odottelemaan parikin tuntia, että saataisiin taksi yhdistettyä muihin kuljetuksiin, Julin kertoo. Kuljetusten yhdistämisen haasteena on Janakkalassa alueellinen laajuus. On paljon maaseutua ja kaksi erillistä taajamaa. Kunnan vastuulla on myös tehdä asiakasprofiilit ja päivittää ne Aluetaksin järjestelmään. Profiiliin kirjataan kaikki oleellinen tieto, jonka Tampereen Aluetaksi tarvitsee. Näitä ovat muun muassa onko asiakas oikeutettu vammaispalvelulain vai sosiaalihuoltolain mukaiseen kyytiin ja tarvitseeko auton koossa huomioida asiakkaan rollaattori tai pyörätuoli. Ongelmana on ollut, että käytössä oleva tietokoneohjelma on takkuillut ja jumittanut. Järjestelmää pitää kehittää, koska se ei toimi Julin kertoo, että he ovat sopineet taksien kanssa poikkeusjärjestelyistä taatakseen asiakkailleen turvallisen palvelun. Nämä erikoistilanteet tarkastellaan erikseen ja niistä sovitaan etukäteen Tampereen Aluetaksin kanssa. Mikään suurempi sopimuksen ulkopuolinen toiminta ei tule kysymykseen, sillä silloin kyseessä olisi sopimusrikkomus. Kuljettajillakin säännökset ovat tiukat. Vammaispalveluiden johtaja näkee, että asiakasnäkökulma pitäisi nostaa uudelleen esiin. Asiaa pitäisi tarkastella realistisen kriittisesti, kun nyt on osoittautunut, ettei uusi järjestelmä ei ainakaan näin aluksi toimi. Palvelu on tarkoitettu kaikkein heikoimmassa asemassa oleville henkilöille, joille palvelun toimivuus on elintärkeä. Se on tullut selvästi esille, että ikäihmiset ovat vähentäneet palvelun käyttöä, johon heillä on oikeus. Tuleeko lääkkeet haetuksi, onko ruokaa kaapissa ja pääsevätkö he harrastuksiin? –Odotamme, että Taksi Tampere saa organisoitua järjestelmänsä toimivaksi ja asiakaspalvelun sujuvaksi. Julin ja Laine kannustavat ottamaan heihin yhteyttä, jos asiakkailla on vaikeuksia kuljetusten kanssa. –Me olemme sitä varten täällä. Toivomme, että asiakkaat käyttävät kuljetuspalveluita, joihin heillä on oikeus. Kunta on varautunut näihin kuluihin ja me tiedämme vastuumme, Julin painottaa. Janakkalan Sanomat ei ole toistaiseksi tavoittanut Tampereen aluetaksia kommentoimaan ongelmia. Sosiaalihuoltolain ja vammaispalvelulain mukaisesti asiointiin ja virkistykseen Ei esimerkiksi terveyskeskus - ja lääkärikäynteihin, jotka kuuluvat Kela-korvattaviin matkoihin. Tampereen Aluetaksi Oy välittää taksit Kanta-Hämeen alueella: Janakkala, Forssa, Hattula, Hausjärvi, Humppila, Hämeenlinna, Jokioinen, Loppi, Riihimäki, Tammela, Ypäjä. Sote-kyyti tilataan numerosta 0100 4135. Aistivammaisille tekstiviestisovellus: 046-9200535. Matka tilataan edellisenä päivänä klo 14. mennessä. Ennakoimattomat matkat viimeistään kahta tuntia aiemmin. Sote- ja Kela-taksit kuuluvat eri palvelukokonaisuuksiin, sote-kyydit maksaa kunta, Kela-kyydit, Kela. Kela-taksit tilataan Kanta-Hämeen alueella numerosta: 0800-98821.