Hämeen maakuntahallitus vaatii More-yritysalueen eritasoliittymän siirtämistä Väyläviraston investointiohjelman ”ykköskoriin”. Maakuntahallituksen tiedotteen mukaan Moreeni-Rastikangas-eritasoliittymän puuttuminen on Kanta-Hämeen kannalta ohjelman keskeisin ongelma.
Väyläverkon investointiohjelma sisältää kehittämishankkeita, isoja peruskorjaushankkeita ja hankekokonaisuuksia sekä pienempiä parantamishankkeita. Ohjelmaan päässeet hankkeet on jaettu kahteen koriin. 1A-korissa ovat suunnitelmavalmiudeltaan riittävät tai muuten kiireelliset hankkeet ja 1B-korissa olevat edellyttävät vielä jatkosuunnittelua.
Hämeen maakuntahallitus vaatii, että Moren eritasoliittymän rakentaminen on saatava osaksi investointiohjelman 1A-koria.
”Meillä on Moren alueella jo yli 90 yritystä ja työpaikkoja tulee olemaan 3 000. Eritasoliittymä tulee parantamaan merkittävästi alueen saavutettavuutta ja tukee elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä”, sanoo Hämeen maakuntahallituksen puheenjohtaja Antti Ahonen.
Hämeenlinnan Moreeni ja Janakkalan Rastikangas muodostavat yhdessä kuntarajat ylittävän, valtakunnallisesti merkittävän logistiikka- ja yritysalueen, jonka yhteyksien parantaminen valtatielle 3 on maakuntahallituksen mukaan kiireellinen. Pääväylän varrella sijaitseva alue palvelee isoa osaa eteläisen Suomen tavaraliikenteestä.
Merkittävimmät alueelle tarvittavat infrainvestoinnit ovat eritasoliittymän rakentaminen valtatielle 3 sekä sen yhteyteen raskaan liikenteen ja HCT-kuljetusten tarpeita vastaava älyteknologialla varustettu palvelualue.
”Toteutusvalmius liittymälle on hyvä ja siksi valtion rahoitusosuus liittymäjärjestelyihin tulee voida osoittaa jo tälle vuodelle, kuitenkin viimeistään vuosille 2024–2025”, sanoo maakuntahallituksen varapuheenjohtaja Lulu Ranne.
Osana yritysaluetta tullaan toteuttamaan uusi raskaan liikenteen ja HCT-kuljetusten (high capacity transport) tarpeita vastaava älyteknologialla varustettu levähdys- ja palvelualue.
Hanke on saanut valtiovarainvaliokunnan esityksen mukaisesti Moreeni-Rastikankaan-eritasoliittymän ja raskaan liikenteen palvelualueen suunnitteluun 500 000 euroa vuonna 2022 ja HCT-palvelualueen suunnitteluun 200 000 euroa vuonna 2023.
Hämeen liitto pitää investointiohjelmaa muilta osin Kanta-Hämeen kannalta oikean suuntaisena.
Pääradalta Tampere-Helsinki-välillä on investointiohjelmaan kirjattu kaksi hanketta: Helsinki-Tampere-välin peruskorjaus (1B-korissa) ja Pasila-Riihimäki 3.vaihe (1A-korissa).