Helsingin ja Tampereen välistä oikorataa vastustavaan kannanottoon on tullut alle viikossa 8500 allekirjoitusta. Kannanoton laatimiseen ovat osallistuneet MTK Häme, Hämeen kylät, Hämeen liitto ja lukuisat kylä-, asukas- ja luontoyhdistykset.
Janakkalasta aktiivisimpia ovat olleet Vähikkälän Väljämä ja Valajärven suojeluyhdistys. Kannanottoon voi tutustua täällä.
Suunnitteilla oleva uusi ratalinja, Suomi-rata, tarkoittaa sitä, että Helsingin ja Tampereen välillä junat ohittaisivat kaikki nykyiset väliasemat. Janakkalassa junat eivät toisin sanoen enää pysähtyisi. Linjausvaihtoehto numero 2 kulkisi toteutuessaan Janakkalan länsipuolen halki.
Valajärven suojeluyhdistyksen puheenjohtaja Pekka Koskinen toteaa, että Janakkalan yli kulkeva ratalinjaus on ongelmallinen monestakin syystä.
”Linjaus 2b kulkisi Valajärven ja Ojajärven välistä läheltä mökkiasutusta. Alueen luontoarvo on korkea, se on jääkauden muodostamaa aluetta ja lisäksi herkkää pohjavesialuetta”, Koskinen sanoo.
Koskinen on kontaktiensa kautta avannut keskustelua Suomirata oy:n suuntaan.
”Toivottavasti pääsemme kuulemaan, miten yhtiö on analysoinut tilannetta ja miksi ehdottavat näitä linjausvaihtoehtoja. Nykyisen ratalinjan parantaminen olisi huomattavasti parempi vaihtoehto ja palvelisi paikalliskuntien kasvuhaluja”, Koskinen sanoo.
Järjestöjen ja yhdistysten yhteistä kannanottoa koordinoi Etelä-Hämeen luonnonsuojelupiiri. Suomen luonnonsuojeluliiton Etelä-Hämeen piirin aluesihteeri Ina Rosberg kertoo, että kannanottoa alettiin valmistella ennen joulua. Allekirjoituksia kerätään sunnuntaihin 29. tammikuuta asti ja kannanotto luovutetaan päättäjille viikolla 5.
2. helmikuuta järjestetään Teams-tapaaminen, jossa ovat paikalla Suomirata oy:n edustajat. Tapaaminen on avoin kaikille ja siihen voi ilmoittautua tästä.
”On positiivinen signaali, että Suomiradan edustajat tahtovat tavata ja keskustella asiasta. Toiveemme on, että pääsemme keskustelemaan rakentavasti, mielipiteemme tulee kuulluksi ja otetaan vakavasti”, Rosberg sanoo.