Pääradan kehittämisen vaihtoehdoksi väläytellään täysin uutta raidelinjausta, niin kutsuttua ”metsärataa”. Suora ratalinja tarkoittaisi, että Helsingin ja Tampereen välillä junat ohittaisivat kaikki nykyiset väliasemat 300 kilometrin tuntivauhdilla. Janakkalassa junat eivät toisin sanoen enää pysähtyisi.
Pääradan kehittämisen rinnalle väläytellään täysin uutta vaihtoehtoa, joka autioittaisi Turengin aseman – ”Janakkalasta katsottuna tätä vaihtoehtoa ei ole”
Tosissaan uusi linjaus eli niin kutsuttu ”metsärata” otettiin työn alle puolitoista vuotta sitten, kun sen mahdollisuuksia selvittämään perustettiin perustettiin Suomi-rata Oy.
Helsingistä Tampereelle ja edelleen pohjoiseen kulkeva päärata on koko Suomen mittakaavassa tärkein väylä sekä henkilö- että tavaraliikenteen määrässä.