Hintatason nousu tuntuu nyt kukkarossa ja puhuttaa kassajonoissa.
K-market Tervapadan kauppias Ville Kestilä kertoo, että erityisesti kalatiskillä hinnan nousu on huomioitu.
”Etenkin norjalaisen lohen kilohinta on noussut hurjasti, mikä on puolestaan johtanut siihen, että menekki on vähäisempää. Koska kalan syömistä kuitenkin suositellaan, olemme yrittäneet monipuolistaa kalatiskin tarjontaa ottamalla valikoimaan edullisempia kaloja, kuten puna-ahventa, muikkuja ja silakkaa.”
Kestilän mukaan kalan myynnissä tapahtunut notkahdus ei kuitenkaan ole ihan tuore ilmiö. Monen kotimaisen kalan, kuten kuhan tai siian, kohdalla saatavuus on niukkaa.
”Korona-aikana valmisruokien menekki selkeästi kasvoi ja kalan kulutus laski. Tämän kevään hinnannousussa on siis monta monessa. Ja onhan se ymmärrettävää, että viisihenkisen perheen ruokalasku kasvaa hurjasti, jos pöydässä on päivittäin tuoretta kalaa. Kaikilla ei ole sellaiseen mahdollisuutta.”
Tarjoushinnat ovat aiempia normaalihintoja
Toinen tuoteryhmä, jossa hinnanmuutos erityisen selkeästi näkyy, on kahvi.
Kahvitarjouksista on Kestilän mukaan tavallaan pudonnut yksi paketti pois: kun ennen kahvia myytiin kolme pakettia kympillä, nyt kahden paketin tarjoushinta on lähes saman verran.
”On vaikea kampanjoilla sellaisilla hinnoilla, mitä kuluttaja ei miellä tarjouksiksi. Toisaalta, kahvipaketin hinta pysyi lähes samalla tasolla vuosikymmeniä, ja suomalaiseen kulttuuriin taitaa kuulua se, että kahvia on aina kotona pahan päivän varalle.”
Vähittäiskauppojen hinnat nousevat alkuvuodesta joka vuosi. Kestilän mukaan tässä vaiheessa vuotta voidaan puhua hintojen tuplakorotuksista.
”Kun perusmenot, kuten ruoka ja asuminen, kasvavat paljon, se iskee eniten vähä- ja keskituloisten perheiden talouteen. Täytyy toivoa, että inflaation ei anneta vapaasti roihuta, vaan että hallitus tekisi sellaisia poliittisia päätöksiä, että ihmiset voivat edes jollakin tavalla varautua hintojen nousuun.”
Hintojen nousut toistaiseksi maltillisia
Turengin R-kioskin asiakkaiden keskuudessa noussee hinnat puhuttavat. Asiakkaat tekevät ostoksia kuitenkin ihan entiseen tapaan, kertoo kioskin yrittäjä Jaana Nielikäinen.
”Suurin osa meidän myynnistä on Veikkausta ja tupakkatuotteita. Veikkaukseen liittyy voimakkaasti haave siitä, että jättipotti osuisi omalle kohdalle, ja tupakan hinta on noussut jo vuosia tasaisesti.”
R-kioskin kampanjat vaihtuvat neljän viikon välein. Nielikäisen mukaan näissä ei ole ollut hinnannousuja.
”Meillä hinnat ovat toistaiseksi pysyneet ennallaan. Tietysti, jos vehnän hinta nousee, se varmasti asettaa paineita nostaa myös pullien hintoja.”
Turengin Tokmannin aluepäällikkö Arto Nykänen kertoo, ettei ole saanut palautetta hintatason noususta asiakkailta juuri ollenkaan.
Toistaiseksi myöskään tuotteiden saatavuudessa ei ole juurikaan ollut haasteita.
”Ainakin kahvin ja pastan hinnat ovat nousseet, mutta mielestäni hintojen nousu on ylipäätään ollut meillä maltillista. Asiakkaat ovat hintatietoisempia ja tarkempia, ja tekevät ostoksia tarpeeseen. Isompia ostoksia, kuten puutarhakalusteita, harkitaan ehkä aiempaa pidempään.”