Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Anja Rajala odotti ostosten kanssa sote-taksia yli tunnin – Lopulta tuntematon pariskunta vei vanhuksen kotiin

Viime maanantaina Anja Rajalan oli päästävä apteekkiin ja kauppaan. 1,5 kilometrin mittaiselle matkalle Turengin keskustaan oli soitettava sote-taksi, sillä Rajalan liikkuminen alkaa olla jo hyvin heikkoa rollaattorista huolimatta. Rajala soitti sote-kyydin saadakseen ensimmäistä kertaa Tampereen aluetaksin palvelunumeroon uusien ohjeiden mukaisesti. Janakkalan kunnan sote-kyydit siirtyivät Tampereen aluetaksi Oy:n hoidettaviksi syyskuun alusta alkaen. Kela-kyydit siirtyivät yritykselle jo aiemmin. Anja Rajala siirtyi rappukäytävään odottamaan taksin tulemista. Siinä hän joutuikin odottamaan pari tuntia, ennen kuin kyyti vihdoin ja viimein saapui. –Kun pääsimme keskustaan, tilasin heti paluukyydin, jotta saisin sen ilman pitkää odottelua, Anja Rajala kertoo. Hän hoiti apteekki- ja kauppa-asiat ja jäi sovitusti odottamaan kyytiään kaupan tuulikaappiin. Aikaa kului yli tunti, mutta taksia ei kuulunut. Lopulta paikan päälle osui ystävällinen pariskunta, joka vei Rajalan ostoksineen kotiin. –Onneksi ei ollut enää hellettä, olisivat maidot hapantuneet, Rajala hymähtää. Nelisivuiset ohjeet Torstaina Rajalan tytär Suvi Rajala saapui miehensä ja tyttärensä kanssa auttamaan äitiään kauppareissulla. He eivät kuitenkaan voi tehdä niin aina, sillä Valkeakoskella asuvalla perheellä on vain yksi auto, ja miehellä päivätyö Tampereella. –Esimerkiksi pankkiasioita äidin olisi päästävä hoitamaan itsenäisesti, sillä konttori ei ole auki enää ilta-aikaan. Mutta itsenäinen asioiden hoitaminen on tehty nyt vanhuksille hyvin hankalaksi, Suvi Rajala ihmettelee. Hän näyttää äidilleen lähetettyjä ohjeita sote-taksien tilaamisesta. Sotekyyti tulisi nelisivuisen ohjeen mukaan tilata aina edellisenä päivänä kello 14 mennessä. Silti kyydin tilaajan täytyy ottaa huomioon, että taksi saattaa saapua varttia liian aikaisin tai myöhässä. –Vanhuksen täytyy siis pahimmassa tapauksessa odottaa pakkasessa tai vesisateessa puoli tuntia kyytiään, vaikka aika olisi sovittu edellisenä päivänä. Kaikilla ei ole mahdollisuutta odotella esimerkiksi rappukäytävässä, Suvi Rajala ihmettelee. Ongelmia on ollut myös Kela-kyytien tilaamisissa, joita Anja Rajala tarvitsee silloin tällöin muun muassa lääkärikäynteihin. –Numero tuuttaa aina vaan varattua. Välillä turhaudun ja jätän koko kyydin tilaamatta, Anja Rajala sanoo. Eikä hän ole ainoa. –Eräs ystäväni soitti itselleen Kela-taksin hammaslääkäriä varten. Auto ei koskaan tullut, eikä ystäväni päässyt vastaanottoajalle, Anja Rajala kertoo. Myös muut Janakkalan Sanomiin yhteyttä ottaneet ihmiset kertovat samaa viestiä. Kyytiä ei ole saanut tilattua lainkaan, ne ovat myöhästelleet tai jättäneet kokonaan tulematta. –Eikä syy ole taksikuskeissa. He ovat ihan yhtä turhautuneita tähän tilanteeseen kuin mekin, Suvi Rajala huomauttaa.