Milloin puhelinliittymän vaihtaminen on ajankohtaista? - Mainos - Janakkalan Sanomat
MainosLiittymätarjoukset.net

Milloin puhelinliittymän vaihtaminen on ajankohtaista?

Puhelinliittymästään saattaa helposti päätyä maksamaan liikaa, jos omaan operaattoriinsa on liiaksi kiintynyt. Toisaalta hyvin toimivaa liittymää ei viitsisi vaihtaa, etenkin, jos aiempien operaattorien kanssa on ilmennyt ongelmia. Milloin oma liittymä siis kannattaisi vaihtaa?


10.11.2020 6:00

1. Jos maksat 4G-liittymästä yli 25 euroa kuukaudessa

Tämän päivän 4G-liittymistä ei käytännössä koskaan kannata maksaa yli 25 euroa kuukaudessa. Vaikka listahintaiset liittymät saattavat olla tätäkin kalliimpia, on operaattorien usein saatavilla olevista liittymätarjouksista yleensä mahdollista löytää rajaton liittymä n. 20 euron kuukausihintaan.

2. Jos et ole vaihtanut liittymääsi vuosiin

Puhelinliittymän päivittäminen saattaa helposti unohtua, jos oma liittymä toimii moitteetta. Parin kympin kuukausilasku voi tuntua pieneltä, mutta usean vuoden ajalla se voi kumuloitua helposti satojen eurojen ylimääräisiksi maksuiksi. Jos oma liittymäpaketti siis on vuosia sitten hankittu ja sittemmin jäänyt päivittämättä, kannattaa oman liittymän sisältö ja todellinen käyttö tarkastaa. Monesti oma puhelimenkäyttö on voinut muuttua merkittävästi vuosien takaisesta, jolloin saattaa epähuomiossa maksaa liikaa liittymäpaketista, jota ei todellisuudessa tarvitsisi.

Esimerkki: vuosia sitten hankittu liittymä on varustettu rajattomalla nettipaketilla, koska kotona ei tuolloin vielä ollut laajakaistaa. Nykyään kotoa kuitenkin löytyy erillinen netti ja WiFi-verkko, eikä puhelimen nettiä tarvitse paljoa WiFin ulkopuolella. Tällaisessa tilanteessa saattaa maksaa puhelimen netistä aivan turhaan, vaikka luurissa voisi aivan hyvin olla puhelinliittymä ilman nettiä – tai ainakin pienemmällä datapaketilla.

3. Jos olet ollut vuosia saman operaattorin asiakas

Jos on ollut vuosia katkeamatta saman operaattorin asiakkaana, kannattaa vähintään selvittää, mikä on liittymien yleinen hintataso verrattuna omaan liittymäpakettiin. Operaattoreille parhaita asiakkaita ovat luonnollisesti he, jotka pysyvät pitkään asiakkaina. Liittymätarjoukset onkin pääasiassa suunniteltu asiakkaiden ”varastamiseksi” kilpailijoilta, jolloin omat asiakkaat eivät aina pääse käsiksi yhtä hyviin tarjouksiin.

Mikäli haluat edelleen pysyä saman operaattorin asiakkaana mutta mielit maksaa liittymästäsi vähemmän, on oivallinen vaihtoehto tehdä tilaus toisen operaattorin liittymästä ja odottaa, että nykyiseltä operaattoriltasi otetaan sinuun yhteyttä. Tällöin saat yleensä paremman tarjouksen liittymästä, ja voit perua uuden liittymän tilauksen 14 vuorokauden kuluttajasuojalain mukaisesti. Useimmiten paras tarjous onkin saatavilla näin, ja mikäli päätät perua tilauksen, tarjoutuu oma operaattorisi todennäköisesti huolehtimaan myös tilaamasi liittymän perumisesta.