Koulun rehtori Pekka Pihko, oppilaskunnan jäsenet Aada Polvinen ja Viivi Teurokoski, opettaja Harri Suhonen, oppilaan vanhempi Hanne Selin ja kunnan sivistysjohtaja Jouni Wilpola vastaavat kysymykseen, millainen on Turengin koulu.
Pekka Pihko, koulun rehtori
”Turengin koulu on oppilasmäärältään iso lähikoulu, jossa annetaan monipuolista opetusta erilaisille oppijoille. Henkilökunta on innostunutta ja kokeilunhaluista, samoin oppilaskunta ansaitsee toiminnastaan täyden kympin. Koulurakennus on palvellut turenkilaisia jo 70 vuoden ajan ja kohta pääsemme muuttamaan uusiin hienoihin tiloihin.”
Aada Polvinen 5A & Viivi Teurokoski 6C, oppilaskunnan jäseniä
”Koulun yhteishenki on todella hyvä. Meillä on kiusaamisvapaakoulu ja koulussa paras asia on luokkien yhteishenki”, Polvinen aloittaa.
”Meidän koulussa saa monenlaista oppia ja olemme Aadan kanssa olleet oppilaskunnan kautta päättämässä esimerkiksi uuden koulun tilojen nimistä. Tänä lukukautena ollaan päästy oppilaskunnassa päättämään isoista asioista”, Teurokoski jatkaa.
Harri Suhonen, luokanopettaja
”Itse Turengin alakoulun käyneenä minulla on pelkästään positiivista sanottavaa. Pitkässä juoksussa uuteen rakennukseen siirtyminen on varmasti pelkästään hyvä asia, vaikka tämä rakennus onkin palvellut vuosikymmeniä kunniakkaasti. Opettajan työ etenkin alakoulumaailmassa on aika monipuolista.”
Hanne Selin, oppilaan vanhempi
”Pienen kylän etuja on, että lapset ovat tunteneet toisensa päiväkodista asti ja siirtyneet yhdessä kouluun. Mielestäni isossa koulussa ei ole ollut huonoja puolia, olemme aina saaneet apua ja tukea, kun olemme sitä kaivanneet. Turengin alakoulun sisäilmaongelmat eivät ole koskettaneet meitä, mutta tiedän monia, joita ovat. Odotamme innolla uuteen koulurakennukseen pääsemistä. Toivon, että siellä luokat ovat luokkia, niin etteivät opetusympäristöt ole liian avoimia”
Jouni Wilpola, kunnan sivistysjohtaja
”Turengin koulu on ollut pitkään elinkaarensa päässä ja vähän yliajalla. Vanhan rakennuksen sisäilmaongelmat ovat olleet taakka koululle, ja joitakin oppilaita ja opettajia on joutunut siirtymään muualle. Uuden koulun monikäyttöisyys on omaa luokkaansa: siellä huikeat yhteiset tilat sekä tiloja kaikkien kuntalaisten käyttöön, esimerkiksi nuorisotoimelle ja näyttämötoimintaan. Hienoa on myös se, että esi- ja alkuopetuksen yhteistyötä saadaan tiivistettyä.”