Voiko heräämistä mitenkään helpottaa? – Asiantuntija kertoo, mistä keinoista on oikeasti hyötyä

Herätyskellon ääni on monelle pimeiden arkiaamujen painajainen. Aamu-unisuus on osin geeneissä, mutta oikeilla keinoilla omaa unirytmiä voi aikaistaa jopa kolmella tunnilla alle kuukaudessa.

Pimeinä talviaamuina aikaisin herääminen voi tuntua vielä tavallistakin työläämmältä. Aikaisia aamuherätyksiä voi omalla toiminnallaan helpottaa, ja tämä juttu kertoo, miten.

7.1. 6:30

Virkeän aamun perusedellytys on, että yöllä saa tarpeeksi unta. Helposta herätyksestä on siis turha edes haaveilla, jos illalla ei pysty rauhoittumaan riittävän ajoissa nukkumaan.

Aamu- ja iltaunisuus ovat ominaisuuksia, joita säätelevät sekä perintötekijät että ympäristö. THL:n tutkimusprofessori Timo Partonen kertoo, että noin puolet aamu-unisuudesta on perimän syytä, mutta toiseen puoleen voi vaikuttaa omalla toiminnallaan.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston tuoreimmat

Osaston luetuimmat

Luitko jo nämä?

Mainos