Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live Verotiedot

Mari Metsälä muuttui laiskasta liikkujasta personal traineriksi – Antaa nyt vinkkejä elämäntapamuutoksen onnistumiseen

Vielä pari vuotta sitten tervakoskelainen Mari Metsälä kantoi mukanaan kymmenen kilon ylipainotaakkaa, söi huonosti ja tunsi olonsa muutenkin veteläksi. Hän tiesi, että jotain pitäisi tehdä. Liikunta ei kuitenkaan kuulostanut oikealta ratkaisulta. – Olin sellainen perinteinen en tykkää liikunnasta -henkinen tyyppi, Metsälä muistelee nauraen. Metsälä koitti herätellä liikunnanriemua henkiin aina vähän väliä kokeilemalla yksittäisiä ryhmäliikuntatunteja. – Kävin joillakin tunneilla aina siihen pisteeseen asti, kunnes innostus laantui sille tasolle, että uusille tunneille oli turha mennä, hän kertoo. Vuoden 2016 tammikuussa Metsälä päätti, että asioiden on muututtava. –Otin itseäni niskasta kiinni ja lähdin sinne salille, vaikka nolotti. Tuntui, että kaikki tuijottivat minua, koska en osannut käyttää laitteita oikein, Metsälä kertoo. Laitteet tulivat kuitenkin nopeasti tutuiksi Metsälän pyytäessä kuntosalin henkilökunnalta apua. – Siitä se sitten lähti, Metsälä hymyilee. Liikuntatottumusten lisäksi uusiksi meni myös ruokavalio. – Ruokavaliotakaan en muuttanut kertarysäyksellä, vaan opettelin pikkuhiljaa syömään säännöllisesti ja ennen kaikkea tarpeeksi. Puolen vuoden aikana painoa tippui noin kymmenen kiloa. Matka personal traineriksi Seuraavana syksynä Metsälä ilmoittautui Trainer4You:n luotsaamaan personal trainer -koulutusohjelmaan. – Salikärpänen taisi sitten iskeä ihan kunnolla, hän tiivistää nauraen. 9 kuukauden mittaisen koulutusohjelman aikana Metsälästä muovaantui liikunnan asiantuntija. Valmistuttuaan hän alkoi pitämään Tervakosken 1st Gymillä erilaisia ryhmäliikuntatunteja, joiden parissa hän työskentelee vielä tänäkin päivänä. Ryhmäliikuntatuntien lisäksi hän tekee yksittäisille asiakkaille personal trainer -ohjausta. Vinkit elämäntapamuutoksen onnistumiseen Monesti se alkaa tohinalla uuden vuoden jälkeen – elämäntapamuutos nimittäin. Parin kuukauden jälkeen homma lässähtää ja sohva on houkuttelevampi paikka kuin sali. Epäonnistuneeseen elämäntapamuutokseen on Metsälän mukaan kolme syytä: motivaatio, kiireinen arki ja liian iso tavoite liian nopealla aikavälillä. Ensimmäiseksi kannattaa tarkastella omaa motivaatiota. Minkä takia tahdon tehdä elämäntapamuutoksen? Miksi muutos on tärkeä? –Elämäntapamuutosta tehdään vain ja ainoastaan itseä varten. Halu mahtua tiettyyn housukokoon tai näyttää jonkun muun kuin itsensä silmissä hyvältä ei motivoi pitkään. Kokeile itselle mieluisia liikuntamuotoja, niin motivaatio pysyy yllä. Kaikkien ei tarvitse rynnätä kuntosalille onnistuakseen tavoitteissaan, Metsälä huomauttaa. Vaativa työ ja kiireinen arki eivät välttämättä kestä rankkaa kuntoiluprojektia. –Helposti ajatellaan, että nyt vain ”pitää” ottaa itseään niskasta kiinni ja ”täytyy” palata ruotuun. Tärkeää olisi kuulostella, mitä aidosti tarvitsee ja miten juuri tässä hetkessä olisi paras tapa hoitaa itseään. Ylikuormittuneena uusia tapoja ei jaksa kauaa ylläpitää, vaan vanhoihin tottumuksiin palataan nopeasti. Jos esimerkiksi vaativan työn ja kiireisen arjen lisäksi aloittaa kuntoiluprojektin, riski loukkaantumisille kasvaa. Maltti on valttia. Myös terveelliset ruokavalinnat kaatuvat usein juuri arjen tai työn kiireisiin. – Kiireessä unohdetaan helposti syödä tai jätetään tietoisesti syömättä. Ateriavälin kasvaessa liian pitkäksi nälkä kovenee ja mieliteot lisääntyvät. Metsälä kertoo, että myös ruokavalion kohdalla kannattaa aloittaa pienistä muutoksista. –Kaikki alkaa säännöllisyydestä. Syötkö suositusten mukaiset viisi ateriaa päivässä? Jos et, keskity ensin siihen. Ruokavalion radikaali muuttaminen kertaheitolla ei ole oikea ratkaisu. Yleinen virhe Metsälän mukaan on tehdä liian kunnianhimoisia suunnitelmia ja koettaa muuttaa kaikki kerralla. Iso muutosmatka kannattaa pilkkoa pieniin osatavoitteisiin, jotka voi palauttaa jo saman päivän tilanteisiin ja valintoihin. – Esimerkiksi painonpudotuksessa tavoitteeksi kannattaa kilojen sijaan asettaa säännölliset ruokailuajat. Kun se onnistuu, voi pyrkiä lisäämään kasvisten syöntiä. Jos ei pidä niiden mausta, voi tavoitteeksi ottaa yhden uuden maun opettelemisen viikossa. Kun keskittyy yhteen tavoitteeseen kerralla, ei muutoksen tekeminen lopulta ole vaikeaa, Metsälä kannustaa. Mikään muutos ei tapahdu suoraviivaisesti: vaatii aikaa ja harjoittelua. –Pitää myös muistaa olla itselleen armollinen, Metsälä muistuttaa.