Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live

Kolumni: Aloita kysymällä ”miksi?”

Janakkalassa perustetaan vuosittain runsaat sata yritystä. Yritystoiminta lakkaa samalla ajanjaksolla noin yhdeksässäkymmenessä yrityksessä. Valtion ja kuntien mahdollisuus vaikuttaa yritystoimintaan liittyy yritystoiminnan edellytysten luomiseen. Itse liiketoiminnan kehittäminen on sitä yritystoiminnan kovaa ydintä, joka lopulta ratkaisee tulevaisuuden työpaikat, hyvinvoinnin taloudelliset edellytykset ja yrityksen tulevaisuuden näkymät. Suomalaisessa keskustelussa vaihdamme ajatuksia sujuvasti yritysten palveluista ja tuotteista. Puhutaan osaamisesta, tuotannosta, jakelukanavista ja hinnoittelusta. Meistä suomalaisista puhutaan usein, että olemme insinöörikansaa, joka osaa kyllä tuottaa palveluita ja tuotteita. Tämän huomaa useimpien yritysten markkinoinnissa. Palvelut ja tuotteet ovat hyvin esillä. Näin muuten oli jo teollistumisen varhaisina vuosina. Aloittavankin yrityksen yksi tärkeimmistä asioista on rajata suunnittelussa mitä tuotteita tai palveluita yritys markkinoille tuottaa. Viime vuosina yhä enemmän on aloitettu keskustelemaan yrityksissä, että miten palvelut tai tuotteet tuotetaan tai saatetaan asiakkaiden saataville. Tämä vahvistaa merkittävästi yrityksen ja sen tuotteiden brändiä ja mielikuvaa. Yritys, joka on käynnistämässä toimintaansa, saa merkittävää kilpailuetua miettimällä vastausta kysymykseen, miten? Usein puhutaan brändäämisestä. Tulevaisuuden menestyksen keskeinen tekijä yrityksissä on ymmärtää asiakasta entistä paremmin. Laadukkaiden tuotteiden ja palveluiden menestyminen vaatii yhä syvempää ymmärrystä asiakkaiden tarpeista. Keskeinen kysymys, joka yrityksissä esitetään on miksi. Miksi asiakas tarvitsee tuotetta tai palvelua? Miksi jokin ominaisuus on tärkeämpi kuin jokin muu? Aloittavan yrityksen menestystä voidaan ennustaa asiakasymmärryksen syvällisellä arvioinnilla. Asiakasymmärryksen kehittäminen on yksi suurimpia kilpailukykytekijöitä, jonka eteen yrityksissä tehdään töitä. Tällä työllä on merkitystä meidän jokapäiväisten kuluttajakokemusten aikaansaamisessa. Tämä erottaa menestyvät ja kehittyvät yrityksen niistä, jotka kamppailevat olemassaolonsa kanssa. Kun mietit alkavaa yritystoimintaa tai yrityksesi suunnanmuutosta –  aloita kysymällä miksi! Tulevaisuudessa yhä useampi työllistää itsensä yrittäjänä. Siksikin kysymys miksi, on meille useimmille osa tulevaisuuden rakentamista. Kirjoittaja on Hämeen Uusyrityskeskus ry toimitusjohtaja