Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live

Vastaus: Piia Aitto-ojalle lisää faktoja hybridikouluista

MIELIPIDE. Koulunkäynti on paljon muutakin kuin faktapohjaisen tiedon jakamista oppilaille. Oman parinkymmenen vuoden opiskeluni erilaisissa kouluissa voisin tiivistää vaikka näin: Tietoa jaetaan monenkinlaista ja on suuri taito osata kaivaa sitä oman oppimisen tarpeeseen niin, että se jää omaan muistipiiriin talteen myöhempää käyttöä varten. Opettajien tulee kohdata oppilaat yksilöinä. Esimerkiksi Helsingin kaupungilla on satoja kiinteistöjä, joissa on ihmisiä töissä ja koulua käyviä lapsiakin. Näistä muutamiin rakennuksiin tehtiin tiloissa työskentelevien jatkuvien valitusten johdosta perusteelliset ilmastoinnin mittaukset ja tutkimukset sekä sen jälkeen suuret korjaustoimet (rakenteet avattiin ja ilmastointi korjattiin). Sitten mitattiin korjatuissa tiloissa ilmastoinnin tuottaman ilman laatuarvot, joiden todettiin täyttävän nykyisin yleisesti käytössä olevat normit. Aiemmin tiloissa työskennelleet ihmiset palasivat työtiloihinsa. Odotettiin reaktioita. Kului muutamia kuukausia ja valitukset ilmastoinnista palasivat korjauksia edeltäneelle tasolle. Mistähän tässä on oikein ollut kyse? Useimmissa tapauksissa kysymys on huoneilman toksisuudesta, josta on tiedetty aivan liian vähän. Aalto- yliopiston professori emerita Mirja Salkinoja-Salonen on suorittanut aihepiirin tutkimuksia jo yli kaksi vuosikymmentä. Hänen johdollaan on koeluonteisesti testattu ja kunnostettu onnistuneesti muutamia kouluja Helsingissä. Kannattaisi pyytää hänet analysoimaan Janakkalan koulujen sisäilmatilanne ja antamaan yksilöidyt korjaussuositukset. Voitaisiin säästää monia miljoonia euroja ja useita sisäilma-altistumisia! Mitä sitten tarkoitan hybridikoulutuksella? Niin kuin aiemmin jo kerroin, peruskoulun ala-asteet tulee sekä Turengissa että Tervakoskella korjata ja rakentaa nykypäivän vaatimuksia vastaaviksi. Uusia seiniä ei tarvita. Yläasteilla sovelletaan hybridimallia. Hybridikouluilla tarkoitetaan sitä, että koulurakennuksissa on opettajille nykyaikaiset tilat etäyhteyksineen niin, että laadukkaan etäopetuksen antaminen Janakkalassa on mahdollista. Lisäksi koulutiloista löytyy tarpeellinen määrä luokkahuoneita, joihin määräajoin lukujärjestyksen mukaisesti kokoonnutaan esimerkiksi kerran viikossa saamaan perinteistä lähiopetusta. Tällöin myös oppilaiden sosiaaliset kontaktit säilyvät ja tämäkin ehto täyttyy. Nuoremmille yläastelaisille kontaktitiheys luokkakavereiden kanssa on suurempi kuin vanhemmille yläastelaisille. Tähän malliin löytyy Suomesta varmasti tietoa siitä, kuinka tämä kannattaa toteuttaa. Kaikessa uuden kehittämisessä muutosvastarinta on aina kovaa. Niin näyttää olevan hybridikoulujenkin kohdalla. On kuitenkin selvää, että koronakriisin jälkeen ei paluuta entiseen ole. Sukellamme Janakkalassa taloudellisesti niin syvään rotkoon, että kaikki hyvät neuvot ovat tarpeen. Tässä yksi niistä. Kehitysterveisin, Rauno Kuntsi Evp. projekti-insinööri Janakkala