Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live Verotiedot

Painonpudottajien ruokavaliosta elää edelleen vääriä olettamuksia – Kuntosaliyrittäjä on nähnyt, kuinka sokerista irtautuminen aiheuttaa fyysisiä vieroitusoireita

Kesä voi olla haastavaa aikaa painonpudotuksen osalta. Silloin tulee paljon erilaisia houkutuksia kuten esimerkiksi grilliruokaa ja jäätelöä. Muutenkin tekee mieli ottaa rennommin. 1st Gym -kuntosalin yrittäjä Timo Kivelä tuumaa, että on hyvä tehdä välillä muutakin kuin pelkkää treeniä ja ankaraa ruokavaliota, mutta liian paljon ei tulisi antaa periksi. – Painonpudotus ja kuntourheilu on siitä epäkiitollista, että tuloksia tulee armottomalla työllä, mutta ne lähtevät helposti. Ei tarvitse olla kauaakaan tekemättä mitään. Kivelä on havainnut, että monet omin päin painoa pudottavat aloittavat elämäntaparemontin vähentämällä ruokailua. Yrittäjä toteaa tämän olevan ensimmäinen katastrofaalinen virhe. – Kun ihminen syö liian vähän, elimistö reagoi siihen siten, että se alkaa huutaa energiaa. Se haluaa juuri niitä asioita, mistä sitä saa nopeasti. Ne ovat rasva ja sokeri. Säännöllinen syöminen on tärkeää myös toimivan aineenvaihdunnan kannalta. Monet Kivelän personal trainer -asiakkaista yllättyvät, kuinka usein heidän täytyisi oikeasti syödä. – Paljon on merkitystä sillä, että mitä syö. Kun syö terveellistä ruokaa, se menee oikeasti meidän elimistön energiaksi. Jos syö puhdasta ruokaa, niin sitä saa syödä aika paljon, että se riittää. – Jos käyt pikaravintolassa vetämässä sen hampurilaisaterian, niin keho ei pysty hyödyntämään sitä rasva- ja hiilarimöttiä, mikä sieltä tulee, Kivelä jatkaa. Kivelä on nähnyt työssään myös monia, joille sokerista luopuminen on äärimmäisen hankalaa. Ihminen, joka elää varsin sokeripitoisesti, voi kärsiä fyysisistä vieroitusoireista sokerista luovuttaessa. – Se on järkyttävää, miten se vaikuttaa meihin. Sokeri aiheuttaa myös sen, että kroppa menee helpommin tulehdustilaan. Myös muita harhaluuloja elää vielä painonpudotuksen ja siihen liittyvän ruokavalion suhteen. Esimerkiksi proteiinin syöminen yhdistetään edelleen pelkästään lihasten kasvattamiseen. Tämän harhaluulon Kivelä haluaa kumota. – Proteiinihan on se, joka potkii energiaa aineenvaihduntaan. Proteiinin syöminen jokaisella aterialla on äärimmäisen tärkeää juuri painonpudotuksen kannalta. Monet syövät myös turhan paljon hiilihydraatteja suhteessa muihin ravintoaineisiin. Peruna ja leipä maistuvat monille liiankin hyvin. – Ruoan pitäisi olla enemmän proteiinipainotteista. Eikä sen tarvitse olla välttämättä lihaa. Itsekin syön nykyään todella vähän punaista lihaa. Kyllä proteiinia saa monesta eri lähteestä, kuten kanasta, kalasta tai vaikka kananmunan valkuaisesta. Kivelä uskoo, että ruokavaliolla on suurempi merkitys ihmisen hyvinvointiin kuin tiedetäänkään. Hän puhuukin puhtaan ja terveellisen ruokavalion puolesta. nimittäin sillä tavoin kunnioittaa omaa kehoaan. – Meidän elimistö ja keho on aivan mieletön kokonaisuus. Hyvin monet ihmiset tuhoavat sitä tarkoituksella tai tietämättään. Kyllä meidän pitäisi arvostaa sitä, mitä meille on annettu.