Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Luonnon antimet talteen, ruuaksi, leivontaan ja juomiksi

Kevään tullen kannattaa siirtyä käyttämään hortaa eli villiyrttejä- ja vihanneksia omasta pihasta tai lähiniityiltä, aluksi vaikka rinnakkain kaupan salaatti- ja yrttitarjonnan kanssa, kunnes villihortan määrä kesän myötä lisääntyy. Hyötynä on, että saa itselleen valtavan määrän todella terveellistä lähiruokaa, sekä voi myös säästää ruokalaskussa. Jo nyt löytyy luonnosta ainakin voikukan lehtiä ja paikoitellen jopa nokkosen, poimulehden ja vuohenputken alkuja. Pian on myös kuusenkerkän aika. Perusidea on se, että villihortaa kannattaa opetella lisäämään ihan kaikkeen mahdolliseen ruuanlaittoon, leivontaan ja jopa juomien pohjaksi. Lehden ruoti kannattaa joistakin poistaa, jolloin jäljelle jäävä osa on helppo repiä salaatiksi. Voikukista kannattaa poimia pyöreälehtinen lehti, sillä sahareunainen on kitkerä. Villihortan tunnistamisessa auttaa esimerkiksi Suomen Luonnon sivuilla oleva Villivihannekset- sovellus, jonka voi ladata omaan älypuhelimeen. Nopea uunikiusaus villiyrteistä Laktoositon, gluteiiniton 2 dl sileälaitaista voikukkaa 2 dl vuohenputkea (muutkin villivihannekset käyvät) (Hieman siankärsämöä mausteeksi tai valkosipulista litulaukkaa) noin 2-3 dl pekonikuutioita (tai muuta proteiininlähdettä, kuten tonnikalaa, kanaa tai kalkkunaa) Kilon pakastepussi juureksia, kuten perunasipulisekoitusta 4 dl (luomu)kermaa, laktoositon Juustoraastetta valintasi mukaan, noin 150-200 gr, laktoositon Mausteita makusi mukaan, esim. limepippuria, inkivääriä, basilikaa, tilliä (tuoreita) hyvälaatuista merisuolaa Ohje: Kuullota ensin nopeasti perunasipulisekoitusta voitilkassa pannulla. Jos käytät pekonikuutioita, pyöräytä myös ne ensin nopeasti pannulla. Lado sitten ainekset sekaisin vuokaan. Sekaan hieman tuoreyrttejä kuten tilliä ja basilikaa, limepippuria, halutessasi inkivääriä, harmaata merisuolaa ripaus sekä 4 dl luomukermaa. Päälle juustoraastetta maun mukaan. Paista 200 asteessa noin 40-50 minuuttia. Juustoinen vuohenputkipiiras Piiras on laktoositon ja gluteiiniton. Ainekset: Valmis suolainen piirakkapohja, tai tee itse: 150 gr voita, laktoositon 3 dl mantelijauhoa tai vehnäjauhoa ½ dl vehnänlesettä tai 1/2 dl riisijauhoa (ei välttämätön) 1 tl leivinjauhetta 2 rkl kermaa, laktoositon Täyte: 2 (luomu)munaa 2 dl kermaa, laktoositon (tai luomu) 2 dl raastettua vuohenjuustoa tai emmentaljuustoa, laktoositon 1,5 dl tuoretta hienoksi hakattua vuohenputkea 5-6 tuoretta hienoksi hakattua basilikanlehteä Ripaus ruususuolaa tai merisuolaa (Ripaus limepippuria) Ohje: Sekoita ensin pohjan ainekset, painele vuokaan, nosta hetkeksi jääkaappiin. Hakkaa hienoksi silpuksi vuohenputki ja basilika. Sekoita sitten täytteen ainekset keskenään. Lisää pohjan päälle. Paista valmispiirakkataikinan ohjeen mukaan, tai itsetehty piirakka 200 asteessa uunin keskitasolla noin 20-30 minuuttia, riippuen uunista. Tarjoile hieman lämpimänä. Vitamiinipommi vihersilppu Vihervilliyrttisilppua kannattaa valmistaa sekä maun vuoksi, että terveellisenä lisänä esimerkiksi salaattiaineksi tai vaikkapa leivän päälle pantavaksi peston kera. Silppu säilyy jääkaapissa muutaman päivän kannellisessa rasiassa. Aineksina voit käyttää esimerkiksi maitohorsmanlehtiä, nuoria koivunlehtiä, voikukanlehtiä, vuohenputken lehtiä, poimunlehtiä, jopa tuoreita kuusenkerkkiä pilkottuna. Lisää sekaan mausteeksi vaikkapa basilikaa, persiljaa tai ruohosipulia. Mausteiksi sopivat myös esimerkiksi mintut, mustaherukanlehti, valkosipuli ja tilli. Salaatin voi koristella esimerkiksi voikukan tai apilan kukinnoilla. Raikkaita juomia villiyrteistä Villiyrttijuomiin soveltuvat hyvin esimerkiksi maitohorsman, ahomansikan, mesimarjan, mustaherukan, vadelman ja pihlajan lehdet sekä kanervan, apilan, voikukan ja maitohorsman kukat. Pihlajan lehdistä tulee hyvin vahva karvasmanteliarominen, villi amarettomainen juoma. Sitä voi laimentaa muiden juomien pohjaksi. Yhdestä pihlajanlehdestä saa myös todella voimakkaan yrttiteen, kun kaataa yhden ison lehden päälle kuppiin kiehuvaa vettä. Hunaja sopii hyvin mausteeksi. Juomasekoitukseen voi lisätä myös viljeltyjä yrttejä kuten minttua, piparminttua, sitruunamelissaa tai salviaa. Villiyrttijuomaa voi kokeilla kylmänä hellepäivän juomana tai kesäisen boolin pohjana, jota voit piristää kauppayrteillä, sitruunaviipaleilla ja jäillä. Villiyrttijuoman ohje Kerää reilusti tuoreita, siistejä mustaherukan, pihlajan tms. lehtiä. Toukkaiset ja reikäiset lehdet jätä ottamatta, kuten aina kasveissa! 2 litraa esim. mustaherukan, vadelman tai pihlajan lehtiä 2 tl viinihappoa (apteekeista) 2 litraa kiehuvan kuumaa vettä 1 dl sokeria liuotettuna kuumaan veteen Kaada kiehuvan kuuma vesi, johon on lisätty viinihappo, lehtien päälle isoon kulhoon. Anna tekeytyä huoneenlämmössä yön yli. Poista lehdet. Liota sokeri kuumaan veteen ja lisää juomaan. Sekoita ja siivilöi juoma. Maista sokeri, lisää tarvittaessa. Valmis juoma on siis tiivistettä, josta saa noin 4-5 litraa juhla- tai janojuomaa, kun siihen lisää kylmää vettä. Pullota ja säilytä viileässä. Lähteitä ja hyödyllisiä linkkejä: Sinikka Piippo: Villivihannekset, 2016 Katariina Vuori: Nokkonen – herkkuja ja hyvinvointia suomalaisesta superkasvista 2015 www.hortoilu.fi www.suomenluonto.fi (Tunnista villivihannekset-sovellus)