Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Janakkalan markkinointikampanja jakaa mielipiteitä – Näin kunnan viestintäpäällikkö kommentoi kampanjan onnistumista

Janakkalan markkinointikampanja on herättänyt laajalti keskustelua. Erityisesti somessa käydään väittelyä siitä, onko paljukampanja onnistunut vai epäonnistunut tempaus. Kommentointi nousi uudelle tasolle, kun bloggaaja ja graafikko Kasper Strömman teki Janakkalan paljukampanjasta päivityksen sosiaaliseen mediaan. Hän oli julkaissut kuvan kylpytynnyrikampanjasta ja kirjoittanut yläpuolelle tekstin: ”Suomen epätoivoisin kunta -palkinnon voittaja on valittu”. Artikkeli jatkuu kuvan alla. Janakkalan kunnan viestintäpäällikkö Leena Joutsenniemi toteaa, että kohua herättänyt some-päivitys on ainoastaan kotiin päin. – Some-päivityksessähän mainittiin, ettei hän ollut aiemmin kuullutkaan koko paikasta. Nyt hän on kuullut. Hän oikeastaan auttoi meitä tässä, Joutsenniemi luonnehtii. Joutsenniemi jatkaa, että markkinointi on siinä mielessä haastava laji, että kaikkia ei voi miellyttää, mutta se ei ole tarkoituskaan. – Tarkoituksena on herättää huomiota ja kiinnostusta. Kukaan ei kuvittelekaan, että palju olisi syy muuttaa Janakkalaan. Jos sen varjolla joku klikkaa sivustolle tutustumaan kuntaan, niin silloin olemme onnistuneet, Joutsenniemi sanoo. Myös valinnat markkinoinnin suhteen ovat puhuttaneet kuntalaisia somessa. Joutsenniemi kertoo, että joidenkin mielestä markkinoinnista puuttuu monia oleellisia asioita Janakkalasta. – Valitettavasti mainonnan kärkeen ei voi saada kaikkea, sillä kuntahan on valtava kokonaisuus. Maksetun mainonnan on tärkeää olla huomiota herättävä. Kampanjasivustolle olemme kasanneet kaiken olennaiset tiedon kunnasta ja täällä asumisesta niin lapsiperheille kuin isovanhemmille. Sen sijaan kuukausi sitten julkaistu markkinointivideo on herättänyt paljon positiivista palautetta. – Uskon, että aitous ja hyvä fiilis ovat syy siihen, miksi tästä tykätään. Videossa on aitoa kuvaa, aitoja ihmisiä ja aitoja juttuja – eikä näyteltyä tarinaa liimattuna Janakkalan päälle. Myös ”Murtaudu kehän ulkopuolelle” -sloganista on tykätty, Joutsenniemi kertoo. Markkinointi jatkuu syksyn ajan digimarkkinoinnilla, jota viilataan tulosten mukaan. Kampanjasivustolle lisätään arvonta ja aineistoja päivitetään siten, että ne elävät vuodenaikojen mukaan. Ulkomainosjulisteet ovat jo poistuneet pääkaupunkiseudun asemilta. Radiomainokset pyörivät vielä jonkin aikaa. – Mainostoimisto Kuubi, joka on tehnyt meille tämän kampanjan, tekee pian ehdotusta ensi vuoden suunnitelmista. Kampanjahan on kaiken kaikkiaan kolmevuotinen.