Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Tukholma tutuksi - Lue Janakkalan lukion Tervakosken toimipisteen opiskelijoiden kirjoittama matkakertomus

Jutun on kirjoittanut Janakkalan lukion Tervakosken toimipisteen 1. vuosikurssin opiskelijat Viivi Heikkinen ja Emilia Oinas. Matkamme alkoi sunnuntaina 5. toukokuuta, kun me ja 12 muuta 1C:n ja 2C:n opiskelijaa lähdimme bussilla koulumme pihasta opettajiemme Karoliina Leinon ja Anu-Maria Virran kanssa kohti Helsinkiä ja Olympiaterminaalia. Saimme lippumme kätevästi ja pääsimme siirtymään laivaan. Illalla söimme buffetissa, kuuntelimme musiikkia ja ihailimme kannella auringonlaskua. Jotkut meistä näkivät myös upean italialaisen tanssiryhmän shown. Aamulla söimme runsaan aamupalan laivalla ja pian sen jälkeen laiva olikin perillä Tukholmassa. Matkustimme hotellillemme metrolla, jolla pääsimme kätevästi sen lähelle. Hotelli oli todella hyvällä paikalla lähellä Sergelin toria ja ostoskatuja, kuten ydinkeskustan halkovaa Drottninggatania. Vietyämme tavaramme hotellille lähdimme kävelykierrokselle kiertelemään Tukholmaa. Näimme nähtävyyksiä ja paikkoja, joihin pystyisimme myöhemmin vapaa-ajallamme menemään. Kävimme matkan aikana tutustumassa Kuninkaanlinnaan ja vanhaankaupunkiin sekä jokainen sai valita yhden vapaavalintaisen kohteen Djurgårdenilla. Itse menimme Vasa-museoon. Osa matkaseurueesta kävi Abba-museossa ja osa Skansenin ulkoilmamuseossa ja eläinpuistossa. Kävimme myös Fotografiskassa ihailemassa valokuvanäyttelyitä. Lähdimme keskiviikkona laivalla takaisin kohti Suomea. Reissu oli mielestämme hieno kokemus ja pääsimme tutustumaan Tukholmaan syvemmin kuin esimerkiksi normaalilla risteilyllä oltaessa. Pääsimme näkemään mahtavia paikkoja, syömään hyvää ruokaa ja käymään ostoksilla Tukholman monipuolisessa tarjonnassa. Kuulimme ja näimme ruotsin kieltä runsaasti matkan aikana sekä pääsimme testaamaan kielen ymmärtämisen taitoa.