Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live

Matikan tunti live-lähetyksenä, välitunnit oman maun mukaan – Näin etäkoulupäivä etenee

– Moi, moi, moi! Huomenta, ope! Nelosluokkalaisten hihkaisut kuuluvat opettaja Minna Nordströmin kotipöydällä auki olevalta läppäriltä. Nordström on juuri avannut Google Classroomin live-oppitunnin. Etäopetusta on takana kolme viikkoa ja päivärutiini alkaa olla hanskassa. Yhdeksältä kilahtavat päivän tehtävät sähköiselle alustalle. Vajaan tunnin ajan Nordström juttelee pienryhmille Hangouts-puheluilla, ja kymmeneltä alkaa koko luokan live-oppitunti. Sen jälkeen oppilaat työskentelevät itsenäisesti. ”Välitunteja” eli taukoja saa pitää oman tarpeen mukaan. Nordström jättää live-linjan päälle, niin että lapset voivat palata kysymään tai kommentoimaan. Kello 15 on tehtävien palautus. – Tällä hetkellä annan tehtäviä, jotka pystyy tekemään yhden päivän aikajänteellä. Kouluhommiin menee kahdesta kolmeen tuntia, Nordström arvioi. Kodin rooli ei muutu Nordström ei näe varaa, että oppimistavoitteet jäisivät saavuttamatta. Opetussuunnitelmassa korostuvat sisältöjäkin enemmän opetettavat taidot. Niihin kuuluvat muun muassa tieto- ja viestintäteknologiset taidot, jotka ovat nyt kehittyneet jättiharppauksin. – Ne ovat edellytys kaikesta opinnoista selviytymiselle ja myöhemmin työelämään astumiselle, Nordström sanoo. Nordström on rauhoitellut vanhempia. – Minä hoidan edelleen opetuksen. Kodin rooli on seurata, tukea ja pitää rutiineista kiinni. Tietyt oppiaineet on vaikeampi toteuttaa etänä kuin toiset. – Haasteellisia tunteja pitää ovat kaikki taide- ja taitoaineet sekä liikunta. Opettajat saaneet digikoulutusta Raskainta oli etäopetuksen käynnistysvaihe, kun välineet piti saada toimimaan kotoa käsin. Koulu on lainannut oppilaille miniläppäreitä ja iPadeja. – Etäyhteyden tekninen puoli kuormitti koteja, Nordström kertoo. Janakkalassa lähtötilanne etäopetuksen järjestämiseen oli hyvä. Nordström on toiminut viisi vuotta yhtenä tutoropettajista projektissa, jossa on koulutettu Janakkalan kunnan opettajia digitaalisten opetusvälineiden käyttöön. Nordström myöntää, että etäopetuksessa oppilas ei saa samanlaista tukea kuin luokkahuoneessa. Opettajat kuitenkin tuntevat oppilaansa. – Tiedämme, kenellä on haasteita missäkin asioissa. Pystymme ennakoimaan, kuka tarvitsee apua, vaikka emme tapaa oppilaita kasvokkain, Nordström sanoo. Lankutushaaste etänä Nordström on huomannut, että kotikoulun pitkittyessä farkut alkavat kiristää. Kotona tulee liikuttua paljon vähemmän kuin koulussa. Siksi live-tunnilla on aina pieni jumppa ja tällä hetkellä luokka on ottanut itselleen lankutushaasteen. Jokainen lankuttaa kotonaan, opettaja mukaan lukien. – Tällä hetkellä mennään 40 sekunnissa, Nordström kertoo. Joka aamu Nordström kävelee työmatkan. Hän lähtee ulos kotiovesta, kiertää pienen lenkin ja palaa sitten koneelleen kotipöydän ääreen. – Tarvitsen hetken erottaakseni työ- ja vapaa-ajan. Nyt se on ollut muutenkin vaikeaa, kun järjesteltävää on paljon, Nordström sanoo.