Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Eurovaalikone

Olli Lindholmin tähdittämä muotinäytös oli Butik Moonin yrittäjän uran kohokohta: ”Se oli valtava ponnistus”

Pirjo Kurjenmäki-Salminen ripustaa upean juhlamekon henkariin ja etsii sille sopivaa paikkaa vaaterekistä. Naisen mukaan kaiken on oltava paikallaan, kun asiakkaita tulee liikkeeseen. Kurjenmäki-Salmisella oli viime viikolla erityinen viikko, sillä perjantaina hänen vaateliikkeensä, Butik Moon, täytti 15 vuotta. – Viikonloppuna oli aika hulinaa, sillä liikkeen juhlavuotta juhlittiin vähän ennakkoon erilaisilla tarjouksilla, Kurjenmäki-Salminen hymyilee. Kurjenmäki-Salminen syntyi yrittäjäperheeseen, mutta hänelle itselleen ei heti ollut selvää ryhtyykö yrittäjäksi. –Nuorena olin varma, että minusta tulee käsityönopettajaksi. Mummoni opetti minut ompelemaan, hän kertoo. Tervakoskelta kotoisin oleva Kurjenmäki-Salminen hakeutui opiskelemaan vaatetusalaa pääkaupunkiseudulle. Valmistuttuaan hän on ollut töissä vaatetusteollisuuden palveluksessa lähes koko elämänsä ajan. Hän toimi muun muassa mallimestarina, pukeutumisneuvojana ja freelancerina. Yrityksen perustaminen Ajatus oman yrityksen perustamisesta syntyi vasta aikuisiällä. Kurjenmäki-Salminen halusi perustaa oman vaateliikkeen, jossa myydään ranskalaista ja italialaista tyyliä. Vuonna 2004 Tervakosken keskustassa aloitti Butik Moon. Liike, jonka valikoimasta puolet on juhlapukuja ja loput arkisempia vaatteita, mutta suurin osa Euroopasta tulleita vaatteita. –  Aluksi liike aiheutti ihmetystä pienellä kylällä, mutta uskoin kokoajan siihen, että liikkeen valikoima on niin erikoistunutta, että ihmiset löytävät sinne kyllä. Kurjenmäki-Salminen halusi perustaa liikkeen nimenomaan kotikylälleen Tervakoskelle, vaikka asui silloin Turengissa. – Ennen ja jälkeen töiden oli helppo ja kiva poiketa vanhempieni luona, hän kertoo. Butik Moon ehti toimia Tervakoskella noin kymmenen vuoden ajan ennen kuin se muutti Renkoon. – Elämä vei minut Renkoon, ja halusin, että liike tulee mukanani. On kätevää, että koti ja myymälä ovat lähekkäin, sillä teen aika paljon korjausompelua ja tarvittaessa tulen avaamaan liikkeen ovet aukioloaikojen ulkopuolella, yrittäjä kertoo. Muutama vuosi sitten liike muutti Hämeenlinnan Hätilään saman syyn vuoksi. Uran kohokohta Erilaiset asiakaskohtaamiset ovat pitäneet yrittäjän arjen varsin värikkäänä. Mukaan on mahtunut muun muassa asiakkaita, joiden elämän tärkeimpien kynnysten matkassa Kurjenmäki-Salminen on saanut elää. – Minulla on muutamia sellaisia asiakkaita, jotka ovat ostaneet minulta rippimekon, mekot vanhojentansseihin ja ylioppilasjuhliin ja lopulta häihin. Uransa kohokohdaksi hän kuitenkin nimeää vuonna 2010 Turengissa järjestetyn muotinäytöksen, jota tähditti Olli Lindholm yhdessä Yö-yhtyeen kanssa. Muotinäytökseen myytiin yhteensä 1200 lippua. – Se oli valtava ponnistus, jota järjestettiin puoli vuotta. Tapahtumasta tuli spektaakkeli, josta voin edelleenkin kiittää Janakkalan kuntaa ja Janakkalan Osuuspankkia, yrittäjä hymyilee. – Tapahtuma oli urani highlightti. Yksi vastaavanlainen täytyy vielä tehdä, hän paljastaa. Kevään trendit Kevään tullessa moni innostuu uusimaan vaatekaappiensa sisältöä. Kurjenmäki-Salmisen mukaan kaikkein tärkeintä uusien vaatteiden ostamisessa on se, että hankkii sellaisia vaatteita, joissa on itse mukava ja hyvä olla. – Vaatteen pitää olla helppo ja omaa silmää miellyttävä. Yrittäjän mukaan kevään trendejä ovat pastellin värit, kukat, sifongit ja keveys. Yrittäjä haluaa kuitenkin muistuttaa, että kaikki eivät pidä väreistä tai kuviollisista vaatteista. – Muoti tulee ja muoti menee. Kannattaa muistaa, että se ei sovi kaikille. Tärkeintä on se, että on sinut itsensä kanssa. Silloin löytää omannäköisiä vaatteita, hän hymyilee.