Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live

Nyt olemme asian ytimessä

Kristus on todella ylösnoussut! Nyt on pääsiäinen. Kristinuskon tärkein juhla, joka vahvistaa uskoa tulevaisuuteen ja antaa todellisen toivon tämän hetken sekä iankaikkisuuden äärellä. Mitä ylösnousemususko sitten merkitsee meille ja meidän keskuudessamme? Onko sanoma ylösnousseesta Kristuksesta erityinen ilosanoma tai riemuviesti tänään? Millaisen toivon tämä kristittyjen juhla voisi antaa meille täällä kotokulmilla? Yksi pääsiäisen viesti on elämän jatkuminen. Meillä on tulevaisuus, tämän hetken ahdistuksista ja kriisistä huolimatta. Kristittyinä emme sittenkään ole sidottuja sydämen suruihin, emme kahlittuja elämän murheisiin vaan kutsuttuja iloon ja vapauteen. Elämä jatkuu, eikä pääty kuolemassakaan. Ylösnousemususko avaa oven, jota kukaan ei voi sulkea. Pääsiäisen ytimessä on usko siihen, että Jeesuksen hauta oli tyhjä. Se tarkoittaa sitä, että Jumala herätti ristillä kuolleen Kristuksen. Se merkitse Taivaallisen Isän aamenta, sinettiä kaikelle mitä Vapahtajamme opetti ja mihin hän viattomalla kärsimyksellään pyrki. Pahuuden, kuoleman ja vihan voittamaton valta tuli murretuksi. Ja juuri siinä on pääsiäisyllätystä kerrakseen. Kristinuskon ytimenä eivät ole luulemiset, haaveet tai arvoitukset. Ytimessä on usko, luottamus ja kaiken voittava Jumalan rakkaus. Tässä mielessä on aihetta parhaaseen juhlaan ja syytä aidoimpaan iloon. Pekka Riikonen Janakkalan kirkkoherra