Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

20 vuoden odotus palkittiin: Moottorit pauhasivat ja hiekka pöllysi jälleen Kalpalinnassa – Katso kuvasatoa Rallisprintistä

Väkeä oli saapunut lauantaina hyvissä ajoin paikan päälle seuraamaan Kalpalinnan Rallisprintin nostalgista kilpailua. Ennen kisan alkua katsojien keskuudessa oli odottava tunnelma. Hyvillä paikoilla kisan alkua odottivat turenkilaiset Reino ja Ritva Hallinmäki . He ovat aktiivisia autourheilun seuraajia. – Aivan ihanaa, että tapahtuma pistettiin uudelleen pystyyn. Kyllä tämä meille sopii, Ritva hehkuttaa. – Silloin kun Rallisprinttiä ajettiin täällä säännöllisesti, niin kävimme usein katsomassa. Käymme muutenkin seuraamassa paljon kisoja siellä ja täällä, Reino jatkaa. Artikkeli jatkuu kuvan alla. Yhteensä 81 kuljettajaa otti osaa kilpailuun. Yksi osallistujista peruutti osallistumisensa viime hetkellä. Kilpailijoiden ja katsojien lisäksi alue täyttyi myös kuljettajien taustajoukoista. Helsinkiläinen Sakke Sartovuo oli tullut veljensä Hannu Sartovuon taustajoukkoihin. Hannu Sartovuo ajoi kilpailussa Ford Escort 1300 GT:llä. Sakke Sartovuolla taustajoukoissa toimiminen sujuu sujuvasti. Hänellä itsellään on myös pitkä tausta autourheilun parissa. – Ajoin kymmeniä vuosia, aina 1960-luvulta lähtien. Rallia, rataa ja viimeisinä vuosina jokkista. Ikä sai lopettamaan, mutta edelleen minä taustajoukkoihin kelpaan, 73-vuotias Sakke Sartovuo naurahtaa. Mukana oli myös 7-vuotias sukulaispoika Luka Sartovuo . Hän on ollut kerran aikaisemmin mukana rallikisoissa. Tulevaisuudessa hän haluaisi itse päästä ratin taakse. Artikkeli jatkuu kuvien alla. Kalpalinnan Rallisprint -tapahtumajärjestäjä Mika Heinosella riitti tehtävää useammassa paikassa, mutta miehen hymy ei hyytynyt kiireessäkään. Hänellä oli aivan mahtava fiilis kuluvasta kisapäivästä. Syntyjään turenkilaiselle Heinoselle oli selvää, että hän haluaa ottaa osaa Turengin autourheilukerhon 50-vuotisjuhlaan, jota juhlistetaan vuonna 2020. – Pasi Ruotanen soitti minulle viime vuoden lopulla ja sanoi, että kerho täyttää 50 vuotta vuonna 2020 ja sitä kohti pitäisi ruveta tekemään jotain. Hän kysyi minua mukaan. Totta kai lähdin, sillä sydämeni sykkii Turengille aina, Heinonen sanoo. Kun on kyse nopeuslajeista, niin Kalpalinnan Rallisprint on Heinosen mukaan Turengin autourheilukerhon ainoa oma tuote. Siksi hänen mielestään oli loogisinta, että kyseinen tapahtuma täytyy herättää henkiin. – Sanoin, että jos me halutaan tehdä juhlavuosi hyvin, niin meidän täytyy harjoitella nyt. Ja tässä me nyt ollaan, Heinonen hymyilee. Heinonen itse innostui autourheilusta ollessaan 10-vuotias. Perheen naapurissa asui tuolloin autosuunnistuksen SM-voittaja Seppo Karjalainen . – Kävin usein siinä hänen tallilla ja sitä kautta innostuin. Sitten siitä tulikin sellainen kierre, että jo 15-vuotiaana istuin Turengin autourheilukerhon hallituksessa, Heinonen naurahtaa. Kierre vain jatkui, sillä Heinonen on myös työskennellyt autourheilun parissa vuosien ajan. Tällä hetkellä hän istuu AKK-Motorsportin hallituksessa. Artikkeli jatkuu kuvan alla. Tapahtumaan oli kutsuttu myös kunniavieraita Kalpalinnan rallihistoriasta. Kisaa olivat saapuneet seuraamaan muun muassa Jouko ”Jokke” Kallio , Timo Mäkelä ja Timo Salonen . Miehet muistelivat hymyssä suin omia rallikisojaan. Vitsit lensivät miesten välillä. – Tämä on ollut vähän sellainen minun leikkikenttä tämä Kalpalinnan maasto. Olen ottanut aikoinaan yhdeksän kertaa osaa kilpailuun, niin sen takia, Mäkelä luonnehtii. Yhdeksästä kilpailustaan Mäkelä on voittanut seitsemän. – Nämä voitothan Mäkelä otti, kun en ollut paikalla, Salonen heittää huulta. – Olen kerran ollut täällä ja sain ison puun nurin, vuonna 1985 rallin MM-kultaa ajanut Salonen jatkaa. – Kalpalinnassa on niin vaativa ja mielenkiintoinen rata. Se on siinä mielessä ollut tosi tärkeä. Se on opettanut ajamaan kaikkia vaikeita kohtia. Siinä mielessä tämä on ollut tosi hieno rata, Mäkelä kuvailee. Kalpalinnassakin kilpaillut Kallio kävi viimeisen kisansa autourheilun parissa vuonna 2012. Kallio tunnetaan parhaiten ratakuorma-autojen parista, jossa hän on napannut kahdesti EM-kultaa. – Jokke ajoi aina lapikkaat jalassa, Mäkelä kertoo. Kaiken kaikkiaan kisapäivä kulki hyvissä tunnelmissa niin kilpailijoiden kuin yleisön puolesta. Katsojat pääsivät myös ihastelemaan IMP-kerhon näytösajoa. Seuraavaksi odotellaan, mitä on luvassa vuoden 2020 Kalpalinnan Rallisprintissä, kun juhlitaan Turengin autourheilukerhon 50-vuotista taivalta.