Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live

”Kyllä minä niin pelkäsin, kun ei minua ole kukaan aikaisemmin pessyt” - Helmitiimin yrittäjiltä löytyy herkkyyttä ja paikallistuntemusta

Ei enää vaihtuvia hoitajia. Se oli sairaanhoitaja Kati Komulaisen ja lähihoitaja Maikki Nuoralan lupaus, kun he aloittivat yhteisen yrityksen neljä vuotta sitten. – Kotihoidon työntekijöiden päivät ovat minuuttipeliä ja hoitajat vaihtuvat usein. Halusin tarjota ikäihmisille aikaa ja yhdessäoloa, Komulainen summaa. Yrittäjäkaksikon liimaa yhteen sama arvomaailma. – Nautin, kun voin tehdä työn kuten tunnen oikeaksi, Nuorala sanoo. Helmitiimi toimii Janakkalan ja Hämeenlinnan alueella. Yritys tarjoaa kotisairaanhoidon ja kotihoidon palveluita. Kaksikko on huomannut, että monelle asiakkaalle yrittäjien janakkalalaisuus on ollut tärkeä kriteeri. – Ikäihmisestä paikallinen hoitaja on tuntuu turvalliselta. Omaiset ovat selvästi ilahtuneet, että sinulle ei sitten tarvitsekaan selittää, missä on terveyskeskus ja missä vanha kauppa, yrittäjät kertovat. Tarkoitus tulla tarpeettomaksi Lähihoitaja auttaa arjessa ikäihmisiä, vammaispalveluiden asiakkaita ja lapsiperheitä. Kun Nuorala tulee käymään, pääsevät sairaan lapsen vanhemmat hoitamaan asioita tai tuulettumaan. – Parasta ja haikeinta on, kun tilanne kehittyy siihen, ettei minua enää tarvita. Esimerkiksi kun vakavasti sairas lapsi paranee, Nuorala sanoo. Omaa jaksamistaan Nuorala pitää yllä taiteen avulla. Hän vetää maalauskursseja ja aina tilaisuuden tullen hyödyntää taidetta myös työssään. Asiakkaat kunnan kautta Kotisairaanhoitaja tulee apuun esimerkiksi silloin, kun ihminen kotiutuu sairaalasta, mutta hänestä täytyy vielä ottaa näytteitä, lääkitystä pitää valvoa ja voinnin kehittymistä seurata. Komulaisen palveluita voi hankkia palvelusetelillä. Siksi suurin osa hänen asiakkaistaan tulee kunnan kautta. Komulainen on erityisen tyytyväinen yhteistyöhön Janakkalan kunnan kanssa. – Täällä on aina ymmärretty, kun olen sanonut, että nyt asiakas tarvitsee lisää apua, Komulainen kiittää. Rennosti suihkussa Komulainen tuntee kutsumusta erityisesti ikäihmisten hoitoon. Tyypillisen asiakaskäynnin aikana hän juttelee, antaa lääkkeet ja auttaa peseytymisessä. Suihkuhetkeen tiivistyy Komulaisen tapa kohdata ihminen: Hän on läsnä, hienotunteinen ja antaa mahdollisimman paljon tilaa asiakkaan toiveille. – Yksi asiakas sanoi jälkikäteen, että kyllä minä niin pelkäsin, kun ei minua ole kukaan aikaisemmin pessyt, mutta ei se ollutkaan yhtään vaivaannuttavaa, Komulainen kertoo. Se on paljon sanottu, kun tilanne on niin epätavanomainen: suihkussa on kaksi puolituttua, toinen alasti, toisella päällään essu, kumisaappaat ja hanskat. – Pitää olla herkkyyttä huomata, milloin kääntyy katsomaan muualle ja milloin vain juttelee ihan normaalisti, Komulainen kertoo. Puhelinyhteys perheeseen Erityisesti läsnäolon merkitys on korostunut korona-aikana. Osa omaisista jäi rajan taakse, kun Uusimaa suljettiin. Osalle asiakkaista perhe on käynyt viemässä ruokakassin oven taakse ja lähtenyt saman tien. Välillä Komulainen tai Nuorala on ollut ainoa ihminen, jonka asiakas on nähnyt viikkokausiin. – Kaikki eivät osaa käyttää kännykkää, joten olen auttanut saamaan edes puhelinyhteyden perheeseen, Komulainen kertoo. Kuukauden yrittäjä Tämä on Janakkalan Sanomien ja Janakkalan Yrittäjien yhteistyössä toteuttama juttusarja, jossa esittelemme paikallista yrittäjyyttä. Helmitiimistä kertova juttu on sarjan viides osa.