Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Zombit valtaavat pimeän Puuhamaan, kun virusepidemia riepottelee Suomea K-18-liveroolipelissä

Lokakuun tihkusateessa Tervakosken Puuhamaan porteilta aukeaa epätodellinen näky. Aurinkotuolit on kerätty kattoa hipoviin pinoihin, uima-altaat tyhjennetty ja poljettavat joutsenet siirretty talviteloille. Aution maiseman keskellä nallepatsaat vilkuttavat satunnaiselle ohikulkijalle. – Tämä on tosi outo ja pelottava paikka nyt, kun täällä ei ole ketään paitsi henkilökuntaa, Jutta Koskinen sanoo. Miikka Salo nyökyttelee. Lohduton tunnelma ja hylätyn oloiset huvilaitteet tarjoavat erinomaiset puitteet zombiaiheiselle pelille, jonka hämeenlinnalainen kaksikko on tuottanut ja käsikirjoittanut. Pelissä Suomeen on levinnyt kuolettava Z-ØM-niminen virus, joka tekee kantajastaan ihmisaivoja himoitsevan elävän kuolleen. Siviilejä pyritään suojelemaan epidemialta viranomaisten perustamissa turvapaikoista, joista yksi sijaitsee Tervakoskella. Juttu jatkuu kuvien jälkeen. Liveroolipeliä, eli larppia, pelataan näyttelemällä käsikirjoitettuja roolihahmoja. Yleisöä tai vuorosanoja ei ole, vaan pelaajat keksivät keskustelut ja tapahtumat itse improvisoiden. Larpin maailman ja tilanteen päättävät pelin järjestäjät, tässä tapauksessa Jutta Koskinen ja Miikka Salo. Aloituksen jälkeen tapahtumat ovat kuitenkin pelaajien käsissä. Pulassa keskellä pimeyttä Z-ØM –  Turvapaikka -niminen peli alkaa, kun Janakkalan ja Riihimäen asukkaita näyttelevät pelaajat saapuvat Tervakosken turvapaikkaan. – Täällä ovat muun muassa Tervakosken pappi ja Riihimäen kaupunginhallitus tai mitä heistä on enää jäljellä. Lisäksi tulee opiskelijaporukka, joka on lähtenyt Vähikkälän mökiltä turvaan, koska he eivät enää pärjää mökillä, Koskinen kertoo. Puuhamaan porteista astelee myös paikallisia perheitä, huonokuntoisia ikäihmisiä ja ongelmanuorisoa sekä tietysti zombeja. Kaikki ei tietenkään suju niin kuin pitäisi. Koko alueelta katkeavat sähköt ja yhdeltä zombeista pitäisi saada kerättyä kallisarvoinen näyte. – Lisämausteena siviilien elämään ja draamojen käsittelyyn on turvapaikan tutkijatohtori, joka yrittää löytää rokotteen zombivirusta vastaan, Salo avaa. Juttu jatkuu kuvien jälkeen. Kauhuvieraita ympäri maata Viikonlopuksi vieraita saapuu Puuhamaahan ympäri Suomea. Perjantaina ja lauantaina järjestettävään peliin osallistuu molempina päivinä 25 varsinaista pelaajaa ja 30–40 zombia esittävää apupelaajaa. Yhden pelautuksen kesto on kuudesta kahdeksaan tuntia, jotka seikkaillaan pimeässä ja kylmässä Puuhamaassa taskulamppujen häilyvässä valossa. Kauhuelementtien vuoksi larppiin saavat osallistua vain täysi-ikäiset. Jutta Koskinen sysää juonia liikkeelle yhtenä turvapaikan sotilaista. Miikka Salo seuraa tapahtumia ulkopuolelta eräänlaisena ”taustamoottorina” ja huolehtii, että kaikki sujuu hyvin. Juttu jatkuu kuvien jälkeen. Jo ennen tapahtumaa kaksikko on upottanut satoja tunteja larpin valmisteluun, esimerkiksi roolihahmojen luomiseen, lavasteiden hankintaan ja tekoon sekä pelaajien kanssa viestintään. Palkkaa kaksikko ei työstään saa, vaan osallistumismaksulla katetaan pelipaikan vuokraus, lavastus, ruokailut ja niin edelleen. Valtavasta työmäärästä huolimatta Koskinen ja Salo ovat silmin nähden innoissaan tulevasta viikonlopusta. – Olen aina halunnut tuottaa ihmisille elämyksiä. Tämä on ehkä parhain elämys, mitä voi tuottaa, Koskinen kertoo. Salo lisää, että organisointi ja luova ajattelu tuovat kokemusta, josta on hyötyä myös työelämässä. –  Onhan tämä hieno elämänkokemus. Voi sanoa tehneensä zombiteemaisen pelin Puuhamaassa, harvat pystyvät sanomaan niin, Salo virnistää ja jatkaa: – Täytyy kiittää Puuhamaata siitä, että he tietoisesti edistävät meidän harrastusta, larppausta. Täällä koetaan viikonlopun aikana suuria tunteita. Liveroolipelaaminen eli larppaaminen on interaktiivista improvisaatioteatteria ilman yleisöä. Pelin järjestäjät, eli pelinjohto, määrittelevät fiktiivisen maailman ja tilanteen, johon peli sijoittuu. Pelinjohto kirjoittaa jokaiselle pelaajalle oman roolihahmon, jonka kautta pelaajat toimivat ja tekevät päätöksiä. Pelaajat hankkivat itse hahmolle sopivan asun ja muun hahmon tarpeiston. Kaikki pelin alun jälkeen tapahtuva on täysin pelaajista sekä heidän valinnoista ja teoista kiinni. Peli etenee improvisoidusti kunkin oman hahmon puitteissa.