Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Turenki saa maamerkin: Keskustaan nousee maailman suurin Pingviinituutti – ”Meillä on päätetty panostaa johonkin sellaiseen, mitä muilla ei taatusti ole”

Turengin keskustaan on nousemassa maailman suurin Pingviinituutti osana kunnan markkinointikampanjaa. 12-metriä korkea tuutti sijoitetaan Turengintien ja Harvialantien risteyksen liikenneympyrään. Maamerkki on kunnan ja Froneri Finland Oy:n yhteishanke, jonka toivotaan tuovan molemmille osapuolille positiivista näkyvyyttä. Tuutista tulee korkeampi ja näyttävämpi kuin esimerkiksi Tuurin Veljekset Keskinen -kauppakeskuksen tunnetusta Onnenkenkä-maamerkistä. Hanke on osa Janakkalan kunnan markkinointikampanjaa, jolle on varattu tuleville vuosille yhteensä 100 000 euroa. – Kuntien markkinointia syytetään usein samanlaiseksi ja yhdentekeväksi. Meillä on päätetty panostaa johonkin sellaiseen, mitä muilla ei taatusti ole, sanoo Janakkalan kunnan viestintäpäällikkö Leena Joutsenniemi . Hän uskoo, että Pingviinituutti tuo Janakkalalle ja Turengille paljon ilmaista näkyvyyttä. – Tuutin toteutuskustannukset tulee katettua hankkeen saamalla näkyvyydellä mediassa ja somessa. Palstamilleinä tai näyttöinä laskettuna näkyvyys tulee olemaan paljon suurempaa kuin mihin pystyisimme ostamalla maksettua mediatilaa, Joutsenniemi uskoo. Maamerkki sopii täydellisesti Turenkiin, joka on Pingviinituutin kotipaikka. Myös kuntalaiset otetaan mukaan suunnittelutyöhön. Janakkalan kunta ja Froneri Finland järjestävät yhteistyössä äänestyksen siitä, nouseeko Turengin keskustaan mansikka-, kuningatar- vai suklaatuutti. – Kuntalaiskysely tuutin mausta toteuttaa hienosti uutta kuntastrategiaamme ja parhaillaan kommenteilla olevaa osallisuusohjelmaa. Kummankin tavoitteena on osallistaa asukkaita nykyistä enemmän kunnan kehittämiseen, Leena Joutsenniemi toteaa. Fronerilla jännitetään äänestyksen voittajaa Äänestys järjestetään vielä tämän kuun aikana, ja tuutti on tarkoitus saada pystyyn ensi kesänä. Myös Froneri on yhteishankkeesta tyytyväinen. – Meille on kunnia-asia olla osa alueen yhteisöä ja ilostuttaa suomalaisten arkea. Tänä keväänä koko Pingviinin perusvalikoima uudistuu, mutta vuodesta 1935 saakka rakennetut juuret pysyvät vahvana. Tämä monumentti kuvastaa upeasti paikkaamme suomalaisten sydämissä ja olemme siitä erittäin ylpeitä. Kyllä meitäkin vähän jännittää, tuleeko tuutista suklainen vai nouseeko äänestyksessä yllättäjiä, sanoo Senior Brand Manager Eeva Marttinen Fronerilta. Kävimme kysymässä myös kuntalaisilta, mitä mieltä he ovat tulevasta suunnitelmasta. Turenkilainen Aapo-Petteri Rilli on varauksellisen innoissaan hankkeesta. – Onhan se upeaa, että saamme keskustaan hienon ja uudenlaisen maamerkin. Sitä vain mietin, että kuinkahan paljon sen juureen kertyy keväisin kuravelliä, A-P Rilli hymyilee.