Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live

Hartaus: Vauhtia ja vaarallisia tilanteita

Tulevana sunnuntaina vietetään Apostolien päivää. Kirkkokäsikirjan mukaan muistellaan kaikkia apostoleja, ei vain marttyyrikuoleman kokeneita Pietaria ja Paavalia. ”Sunnuntain tekstit puhuvat apostolien kutsumisesta ja opetuslapsen tehtävästä laajemminkin. Kristus on katsonut myös meidät arvollisiksi osallistumaan työhönsä. Kuuliaisina Jumalan sanalle olemme osallisia uudesta elämästä Kristuksessa.” (Kirkkokäsikirja 2014, Kirjapaja s. 386) Apostolit olivat kulkeneet Jeesuksen seurassa. Vapahtajan kuoleman jälkeen he olivat lähteneet viemään ilosanomaa, evankeliumia eteenpäin. Pelastuksen asialla oli kiire, sillä uskottiin että Jeesus palaa pian takaisin noutamaan omiaan. Vauhti ja vaaralliset tilanteet ovat välittyneet meille Raamatussa Apostolien tekojen kautta. He joutuivat monenlaisiin vaaroihin, tukaliin tilanteisiin. Pyhän Hengen avulla ja voimin evankeliumi eteni ja saavutti kaukaisen Pohjolankin ennen pitkää. Sunnuntain raamatuntekstit pysäyttävät. Niissä meitä tässä ajassa eläviä kutsutaan osallistumaan Jumalan työhön, palvelemaan, rakastamaan, välittämään ja huomaamaan. Kenties emme koe vauhtia ja vaaroja apostolien lailla. Ihmeellistä on, että emme tiedä miten Jumala meitä käyttää. Mitä siis tehdä? Miten niin minunkin elämässäni? Se on salaisuutta joka toteutuu kun rukoillen lähdemme uuteen päivään. Hän vie eteenpäin ja kohtaamaan ihmisiä siellä missä olemme omassa arjessamme. Hänen seurassaan ”olemme osallisia uudesta elämästä Kristuksessa.” ”Te ette siis enää ole vieraita ja muukalaisia, vaan kuulutte Jumalan perheeseen, samaan kansaan kuin pyhät. Te olette kiviä siinä rakennuksessa, jonka perustuksena ovat apostolit ja profeetat ja jonka kulmakivenä on itse Kristus Jeesus. Hän liittää koko rakennuksen yhteen niin että se kasvaa herran pyhäksi temppeliksi, ja hän liittää teidätkin Hengellään rakennuskivinä Jumalan asumukseen.” Ef 2:19-22 Siunattua heinäkuuta!