Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live

Meneekö lapsen kanssa hermot etäkoulussa? Kokeile palkkioita ja näitä viittä muuta vinkkiä

Taina Huhtamo on opettanut lastaan kotona neljä vuotta. Hän on myös Suomen kotikouluyhdistyksen puheenjohtaja, mutta puhuu tässä jutussa kotikoululaista ohjaavana vanhempana ja yksityishenkilönä, ei yhdistyksen edustajana. Huhtamo on seurannut etäkouluun siirtymistä koskevia verkkokeskusteluja ja on huolestunut siitä, että moni perhe näyttää joutuvan kohtuuttoman paineen alle. Hänen mukaansa osa opettajista antaa oppilaille turhankin vaativia päivätavoitteita. – Olisi hyvä muistaa, että elämme kriisitilanteessa ja oppilaiden vanhemmilla on usein paineita töiden ja toimeentulon järjestämisessä. Näkisin, että tässä tilanteessa voisi hetkeksi hellittää eikä edes yrittää viedä luokkahuonetta koteihin. Perheiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukeminen on lapsen etu, ja kuormitusta tulisi nyt välttää, Huhtamo sanoo. Päiväkohtaisten tehtävien asettamista viisaampaa olisi hänen mielestään antaa koteihin tavoitteet ja tehtävät kerralla koko viikolle, koska kotien olosuhteet ovat erilaisia eikä opettaja voi tietää tai huomioida kaikkia yksilöllisesti. – Monessa kodissa aikuinen tekee etätyötä arkipäivänä ja realistista mahdollisuutta tukea etäkoululaista oman työn ohessa ei ole. Lienee aivan sama kokonaisuuden kannalta, tekeekö etäkoululainen koulutyönsä ennen puoltapäivää vaiko esimerkiksi neljän jälkeen. Huhtamo muistuttaa, että vaikka perheessä olisi tietokone ja tietoliikenneyhteydet, ne eivät välttämättä ole päiväsaikaan koululaisen käytössä vanhempien käyttäessä niitä työntekoon. Kotiopetuksessa Huhtamo on tottunut käyttämään hyväkseen erilaisia sähköisiä opetusmateriaaleja ja oppimisympäristöjä. Nyt hän toivoisi, että Yleisradio voisi ottaa tilanteesta kopin ja valjastaa televisio- ja radiokanaviaan opetuskäyttöön. – Opettajille voisi julkaista etukäteen seuraavien viikkojen dokumentit ja opetuskäyttöön sopivat ohjelmat aikatauluineen. Ylellä on varsin hienoa antia ja valtavasti jo valmista materiaalia esimerkiksi Yle Areenassa. Oppimista voisi rakentaa jo olemassa olevan materiaalin ympärille, Huhtamo ehdottaa. 6 neuvoa vanhemmille Mitä vanhempi itse sitten voisi tehdä helpottaakseen lapsen ja koko perheen tilannetta uudenlaisessa tilanteessa? Huhtamo antaa koteihin kuusi neuvoa siihen, miten etäopetuksessa olevaa lasta voi tukea. 1. Odotukset selväksi Lapselle kannattaa tehdä selväksi mitä häneltä odotetaan. Esimerkiksi päivän hommat ja ohjeellinen aikataulu kannattaa kiinnittää näkyville. Lapsi voi siten itse hahmottaa päivää. Lapsen kannattaa ikätasoisesti myös antaa itse ottaa vastuuta tekemisestään, ja esimerkiksi suunnitella missä järjestyksessä tehtäviä hoitaa. 2. Säännöt selväksi Säännöt kannattaa sopia yhdessä lapsen kanssa ja kirjata ne vaikka sinne jääkaapin oveen. Niitä on hyvä päivittää vaikkapa perheen viikkopalaverilla. Lapsen etu ja oikeus on saada olla osallinen päätöksenteossa. 3. Riittävä tauotus Yhteiset tauot: välipala ja lounas kaikkien kotona olevien kesken sekä esimerkiksi taukojumppa (kuten perheen yhteisen tanssin kehittäminen, temppurata, ulkoilu tai muuta vastaavaa). Ne lisäävät yhteenkuuluvuutta ja vuorovaikutusta. 4. Aikuisten hommat auki Kun aikuinen tekee kotona työtä, on lapselle ikätasoisesti hyvä selittää mitä aikuinen tekee ja miksi. Näin lapsen on helpompaa ymmärtää, miksi aikuinen tarvitsee työrauhan. Aikuisen on hyvä myös sanoittaa lapselle omia mielialojaan: esimerkiksi, että jos aikuinen on äkäinen, se johtuu työasiasta eikä lapsesta. 5. Luo palkkiojärjestelmä Hyvistä suorituksista on hyvä sopia palkkioita! Tavoitteet eivät saa olla liian kaukana ja ne on oltava saavutettavissa. 6. Aikuisten odotukset kuntoon Kun asiat eivät mene odotusten mukaan, pitää muistaa, että lapsi saattaa käyttäytyä huonosti, mutta lapsi ei ole huono.