Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Alpakoita ja upeita maisemia - Janakkalan kunnan markkinointivideo saatiin purkkiin viime viikolla

Viime keskiviikkona mainostoimisto Kuubi kokoontui viimeistä kertaa kuvaamaan otoksia Janakkalan idyllisistä kylämaisemista. –  On kuvattu muun muassa paljuilua, maastopyöräilyä ja maisemia Janakkalan perinteikkäiltä paikoilta, kunnan viestintäpäällikkö Leena Joutsenniemi kertoo ennen kuvauksien alkamista. Kuubin väki on kuvannut edellä mainittujen lisäksi muun muassa Tervakosken paperitehtaalla, Turengin asemalla, Napialan vanhalla nahkatehtaalla sekä Olavi Uusivirran keikkalla Vähikkälässä. Erikoisin kuvauspaikka on ehdottomasti kuitenkin ollut Nalpakan alpakkatallilla Viralassa. –  Kysyimme mahdollisia kuvauspaikkoja kuntalaisilta, ja saimme sitä kautta tiedon alpakoista. Tämä paikka on täysin uusi myös minulle, Joutsenniemi toteaa. Alpakoiden omistaja Karoliina Ahokas on pitänyt lemmikeistään vielä matalaa profiilia, mutta hänen toiveissaan on hyödyntää niitä tulevaisuudessa mahdollisesti myös matkailullisesti. – Alpakat kiinnostavat yleisöä. On ollut hauska huomata, kuinka moni ohikulkija on kääntänyt autonsa ja ajanut pihamme ohi uudestaan, Ahokas kertoo. – Eläimiä saa kyllä tulla rohkeasti katsomaan, hän hymyilee. Murtaudu kehän ulkopuolelle Markkinointivideo kuuluu samaan pakettiin kunnan imagokampanjan kanssa, jolla ulkopaikkakuntalaisia pyritään houkuttelemaan muuttamaan juuri Janakkalaan. – Video on oiva keino levittää sitä hyvää Janakkala-fiilistä, mitä meiltä täältä löytyy, Joutsenniemi kommentoi. Videon toteuttava mainostoimisto Kuubi voitti keväällä järjestetyn kilpailutuksen sanapari-ideallaan. Tulevan kampanjan slogan ”Murtaudu kehän ulkopuolelle.” Kampanjassa tuodaan esiin vastakohtia, joita Janakkalasta löytyy rutkasti. On palveluita ja luontoa, moottoritietä ja pitkospuita. Joutsenniemen mukaan samoja asioita halutaan korostaa myös mainosvideossa. Ensimmäistä kertaa kuntamarkkinointia tekevä Kuubi uskookin, että ulkopaikkakuntalaisina he saavat videon näyttämään juuri siltä. – Tuomme videoon täysin uutta näkemystä, projektikoordinaattori Noora Palomäki kertoo. Lahjana kylpytynnyri Upeiden paikkojen lisäksi videolla nähdään myös paikallisia ihmisiä. Videolle taltioitiin muun muassa harvialaisen perheen paljuiluhetki. – Mahtaa, että videolle saatiin myös sitä aitoa iloa ja yhdessäoloa, Palomäki iloitsee. Lisäksi kylpytynnyrit ovat ajankohtainen asia Janakkalassa, sillä kunta lahjoittaa sellaisen kaikille uusien tonttien ostajille. Kampanja jatkuu ensi vuoden loppuun saakka. – Kyllä niitä on jo muutama mennyt, Joutsenniemi paljastaa. Kuubin kuvaama mainosvideo julkaistaan 12. elokuuta, ja se tulee näkymään muun muassa kunnan kampanjasivuilla. Kaiken kaikkiaan kampanja sisältää radio-, ulko- ja digimainontaa Oikotiellä ja Ruutu-videoverkostossa sekä some-kanavilla.