Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live Verotiedot

Turengin poika Miikka Anttila odottelee tietoa siitä, miten pitkä ja menestyksekäs kartanlukijan ura jatkuu

Jari-Matti Latvalan yksityiselämä niin parisuhteen kuin ”verosotkun” osalta on ollut jo jonkin aikaa otsikoissa. Yksi henkilö on seurannut aitiopaikalta näiden asioiden vaikutusta suomalaisen ralliässän kisasuorituksiin. Tämä henkilö on syntyjään Turengin poika, huippukartturi Miikka Anttila . Anttila sanoo, että paine, joka Jari-Matilla on kauden aikana ollut, on ollut melkoinen taakka kannettavaksi, mutta hän on pystynyt minimoimaan paineen vaikutuksen hienosti. – Kilpailutilanteissa ja kilpailuihin valmistautuessaan hän on sulkenut yksityiselämän asiat hienosti taka-alalle. Erityisesti Suomen verottajan suunnalta tullut paine on mielestäni epäoikeudenmukaista ja jossain määrin ”raukkamaista”, Anttila kommentoi. – Konkreettisena esimerkkinä verottajan mielivaltaa kuvaa mielestäni se, että Jari-Matin Suomessa oleville sijoitusautoille otetut kasko-vakuutukset ovat verottajan mielestä osoitus siitä, että hän viettää aikaa Suomessa. Minun mielestäni asiassa on kyse hankitun arvokkaan omaisuuden suojelemisesta. Pettymysten kausi Toyota on ollut todella kilpailukykyinen auto, siitä on osoituksena Ott Tänakin ja Martin Järveojan maailmanmestaruus. Sen sijaan Latvalan ja Anttilan kausi on sujunut mollivoittoisesti. Kaksikko oli MM-pisteissä 7:s. – Kausi on ollut itsellemme todella pettymys, eikä ole sujunut niin kuin olimme ennen kautta ajatelleet ja suunnitelleet. Mukaan on mahtunut niin itse aiheutettuja keskeytyksiä ja ongelmia kuin myös teknisiä ongelmia, jotka eivät ole johtuneet meistä itsestämme. On joukossa myös hyviä tuloksia, kuten Suomen rallin 3:s sija ja Saksan rallin tiimin kolmoisvoitto. Positiivista on se, että vauhti on ollut hyvää kaikkialla muualla paitsi Korsikan MM-rallissa keväällä. Tänakin ja Järveojan mestaruus ei tullut Anttilalle yllätyksenä. –  Tänak on ehdottomasti sarjan nopein kuljettaja tällä hetkellä. Valmistajien MM-pisteissä Toyota oli toinen. Mestaruuden vei Hyundai. Toyotalla oli ohut mahdollisuus saavuttaa Hyundai Australiassa, mutta se mahdollisuus haihtui savuna ilmaan, kun MM-rallin päätösosakilpailu peruttiin maastopalojen vuoksi. Entäpä se ensi kausi? Tänak siirtyy ensi kaudeksi Hyundaille. Hän ilmoitti nostavansa kytkintä Tommi Mäkisen luotsaamalta Toyotalta, ja tuo ilmoitus aloitti melkoisen tuolileikin. Toistaiseksi Toyotan ensi kauden kuskitilanteesta on tihkunut julkisuuteen vain huhuja. Yksi niistä on se, että Latvalalle tarjotaan vielä mahdollisuutta. Sillä hetkellä, kun Latvalan ensi kauden kuviot tulevat julki, tulevat julki myös Anttilan kuviot. – Tänakin siirto toiseen tiimiin tuli koko tiimille yllätyksenä. Sen jälkeen tiimin johtajat ovat käyneet varmasti kaikki skenaariot läpi, millä saatavilla olevalla kuljettajakokoonpanolla tiimi olisi mahdollisimman kilpailukykyinen myös ensi vuonna. Tietenkin Jari-Matti on yksi vaihtoehto kuljettajakokoonpanossa, mutta mitään ei ole tietääkseni vielä päätetty, Anttila kommentoi. Mikäli Latvala ei saa enää jatkaa Toyotalla, eikä hänelle löydy paikkaa muistakaan tiimeistä, se tarkoittaa Anttilan mukaan sitä, että kumpikaan heistä ei kilpaile ainakaan ensi kaudella. –  Tietenkin minulla on mahdollisuus jatkaa jonkun toisen kuljettajan kanssa, mutta en näe realistisena, että MM-sarjassa aukeaisi paikkaa. johon minä olisin sopivin. Reunaehdot ovat rallin MM-sarja, WRC-auto ja mieluiten suomalainen kuljettaja. Oma tahtotilani olisi olla sarjassa mukana vielä muutamia vuosia, itsestä tuntuu että vasta on päästy alkuun, kuitenkin jo pitkän uran tehnyt Anttila kuvailee. Jos ajopaikkaa ei löydy enää tämän kauden jälkeen, Anttila toivoo löytävänsä lajin parista mielekkään työn muutaman vuoden aikaikkunalla. –  Viimeiset 13 vuotta ovat menneet matkustaessa ulkomailla yli 200 päivää vuodessa, ja se ei välttämättä ole helpoin yhtälö perheen puolesta. Meillä on perheessä kaksi alakouluikäistä lasta, joilla molemmilla on vähintään kaksi ympärivuotista harrastusta, joten ehkä on minun vuoroni alkaa huolehtia lapsia harrastuksiin, Anttila pohtii. Latvala ja Anttila ovat olleet Toyotalla sen paluusta lähtien, eli kaudesta 2017. He siirtyivät Toyotalle, kun Volkswagen vetäytyi MM-rallisarjasta. Turengissa viikoittain Anttila on syntyjään Turengin poikia. Hän muutti kotikonnuiltaan pois armeijan jälkeen. Hän lähti Tampereelle opiskelemaan. – Periaatteessa sillä matkalla olen edelleen. Opiskelujen jälkeen menin töihin Nokian Renkaille ja jäin luonnollisesti Pirkanmaalle asumaan. Nyt olemme asuneet Lempäälässä reilut 10 vuotta. Lempäälä on meille hyvä paikka asua. Pirkkalan lentoasemalle on alle 20 minuutin matka ja Helsinkiin lentokentälle pääsee moottoritietä reilussa 1,5 tunnissa. Lasten harrastukset on lähellä. Turenki on pysynyt hyvin tuttuna. –  Tällä hetkellä meillä on meneillään pieni omakotitaloprojekti Turengissa, joten sen tiimoilta Turengissa on tullut käytyä viikoittain. Isäni vaimoineen haluaa muuttaa kotitilaltamme lähemmäksi taajaman palveluita asumaan ja he muuttavat valmistuvaan taloon hitaalla aikataululla. Ahvenistolta kiinnostus autourheiluun Anttila kertoo, että hänen kiinnostuksensa autourheiluun sai alkunsa kenties Hämeenlinnan Ahvenistolta. – Kävimme isän kanssa katsomassa rata-ajoja ja EM-rallicrossia 1980-luvulla. Ja kotitilamme vierestä menevää Tyrynkyläntietä käytettiin Jyväskylän Suurajojen erikoiskokeena, kun olin teini-ikäinen, ja se on tehnyt minuun lähtemättömän vaikutuksen. Samoihin aikoihin, kun aloittelin insinööriopintoni Tampereella naapurimme Heikki Lappalainen oli alkanut ajaa rallia. Heikki otti minut ralleihin mukaan ensiksi huoltomieheksi, ja myöhemmin sain myös mahdollisuuden osallistua kartturina Heikin kanssa muutamaan ralliin. Siitä harrastus lähti. Anttila toteaa, että pelkäksi harrastukseksi se varmasti olisi jäänyt, jos hän ei olisi päässyt vuonna 1995 mukaan kansallisen lajiliiton AKK:n rallivalmennusryhmään. – Siihen haettiin erikseen myös kartturivalmennettavia. AKK:n valmennusryhmän kautta tutustuin lajin kannalta oikeisiin ihmisiin ja pääsin lajissa eteenpäin, Anttila kertoo. Mikä on kartanlukijan rooli? Kun puhutaan rallista, huomio kiinnittyy lähes aina pääosin kuljettajaan. Kilpaileminen on kuitenkin kuskin ja kartanlukijan yhteispeliä. –  Rallissa kilpaileminen vaatii aina kuljettajan ja kartanlukijan. MM-ralleissa, ja kaikissa ralleissa joissa erikoiskokeisiin saa tutustua ennakkoon, kartanlukijan tärkein tehtävä rallikilpailun aikana on lukea erikoiskokeella kuljettajaparin laatimat nuotit niin, että kuljettaja pystyy ja uskaltaa ajaa erikoiskokeen mahdollisimman nopeasti läpi. Jos kartanlukija ei saa nuotteja luetuksi kuljettajalle oikea-aikaisesti, ja oikein painotettuna, ei ainakaan MM-tasolla voi menestyä. Sen vuoksi autossa vaaditaan saumatonta kuljettajan ja kartanlukijan yhteistyötä, Anttila kuvailee. Yhteispeliä tarvitaan kilpailun aikana myös muun muassa erikoiskokeiden välissä. – Rallikilpailun aikana erikoiskokeiden välissä sekä kuljettaja että kartanlukija osallistuvat molemmat auton valmistamiseen seuraavaa erikoiskoetta varten. Esimerkiksi renkaita vaihdetaan auton kulmasta toiseen lähes jokaisen erikoiskokeen jälkeen ja auton mekaanisia säätöparametreja, kuten jousituksen korkeutta, muutetaan yhteisvoimin. Anttilan ura rallimaailman kärkikahinoissa on jo mittava. Mikä on tähänastisen uran ikimuistoisin rallihetki? – Varmaankin ensimmäisen MM-rallin voitto Ruotsin rallista 2008 on ikimuistoisin hetki. Samoin ensimmäisen Neste Rallin voitto vuodelta 2010 on ikuisesti mielessä, Anttila toteaa.