Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Liikunnan iloa lenkkipolulta

Raikas kevätilma ja lumen alta paljastuneet tiet kutsuvat liikkujia lenkkipoluille. Kuumolatalolle on kokoontunut ryhmä kaikentasoisia liikkujia Janakkalan Janan juoksukouluun. Hyviä vinkkejä kunnonkohotukseen ja oikeaan juoksutekniikkaan ovat tulleet hakemaan myös tervakoskelaiset Laura Nurminen ja Marica Tapiala . - Halusin oppia juoksemaan pidempiä lenkkejä siten, ettei polta itseään heti loppuun. Aloitin kolmekymppisenä uudelleen yleisurheilun, joten haluan pitää kuntoa yllä juoksulenkeillä, Nurminen toteaa. - Minä halusin saada tietoa juoksutekniikasta ja eri harjoittelumuodoista. Juoksemista olen harrastanut seitsemän vuotta epäsäännöllisen säännöllisesti. Aina elämäntilanteen mukaan, Tapiala kertoo. Joka keväinen neljän kerran juoksukoulu saa valmentaja Jarmo Väisäsen mukaan porukkaa liikkeelle. Hän toivoo, että juoksukoulun myötä osallistujat löytäisivät liikunnan ilon. - Monelle sana ”juokseminen” tarkoittaa sitä, että mennään räkä poskella ja verenmaku suussa. Aluksi kannattaa lähteä rauhallisesti liikkeelle, Väisänen ohjeistaa. Väisänen vertaa kunnon rakentamista talon rakentamiseen. Taloon ei voi ensimmäisenä pystyttää kattoa. Ensin on tehtävä pohja eli peruskunto. Kun tämä on tarpeeksi vahva, voidaan rakentaa seinät, jotka kuvastavat vauhtikestävyyttä. Vasta sitten tulee huippu eli maksimikestävyys, jos juoksussa tavoitellaan kovia aikoja. - Monet ajattelevat, että heti pitäisi jaksaa juosta se kymppi. Liian aikaisin ei kannata odottaa suuria. Juoksukoulun ensimmäisellä kerralla käydään läpi harjoittelun perusteita. Tässä tarkastellaan myös osallistujien taustat, jotka voivat vaikuttaa harjoittelumäärään. Näitä ovat esimerkiksi työvuorot ja perhe-elämä. Myös lähtötaso ja ikä on huomioitava. - Parikymppinen palautuu nopeammin kuin viisikymppinen. Myös harjoitusten rytmittäminen on tärkeää, sillä kunto ei kasva harjoitellessa, vaan sen jälkeisen palautumisen aikana. Juoksuharjoituksissa täytyy olla monipuolisuutta. Verenmaku suussa juoksiessasi kehität vain pientä osa-aluetta. Juoksukoulun alussa Väisänen videokuvaa osallistujien juoksua. Hän kertoo oikeanlaisesta juoksutekniikasta, jonka jälkeen katsotaan video. Kokemus on silmiä avaava. - Olen juossut vähän istuvassa asennossa ja käteni ovat olleet tavallaan taskussa, Tapiala kauhistelee. Väisänen toteaa yleisen virheen olevan se, että käsiä heilutetaan miten sattuu tai sitten niitä ei käytetä lainkaan. Tämä on tärkeää korjata, sillä kädet rytmittävät juoksua. - Toinen on se, että juostaan reisillä. Mennään liian kyykyssä, takapuoli takana. Jos käytät nilkkaa oikein, sinun ei tarvitse juosta reisillä. Silloin myös juoksuryhti korjaantuu. Janakkalan Jana järjestää myös viiden kuukauden kestoisia maratonkouluja sekä juoksuklubia ympäri vuoden. Monet jatkavat näihin suoraan juoksukoulusta, mutta osa liittyy suorilta juoksuklubiin. Väisänen esittää uusille klubilaisille aina seuraavat kysymykset: Mikä on sinun tavoite? Kuinka monta kertaa viikossa ehdit harjoitella ja kuinka kauan? Näiden tietojen pohjalta Väisänen tekee jokaiselle henkilökohtaisen ohjelman, jolla liikkuja saavuttaisi tavoitteensa tuntimäärällä, joka hänellä on käytettävissä viikottain ja kuukausittain. - Kuntoklubissa ikähaitari ja kuntotaso ovat hyvin vaihtelevia. On kovempia juoksijoita ja sitten vähän hitaampia. Täältä löytyy kyllä jokaiselle lenkkiseuraa. Nurmisella ja Tapialalla on juoksemisen suhteet selkeät tavoitteet. Nurminen haluaa juoksulenkeillä ylläpitää yleisurheilukuntoa. Tapialan haaveissa on taas puolimaraton. Väisänen rohkaisee ihmisiä kokeilemaan juoksemista. Hän varoittaa, että ensimmäiset 3–4 viikkoa voivat tuntua vaikeilta. Kun jotain lähtee tekemään alusta, voi mennä muutamia viikkoja ennen kuin keho tottuu. - Lähde liikkeelle rauhallisin askelin, vaikka vain minuutti kerrallaan hölkäten ja kokeile ainakin kuukausi.