Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Viikon sana: Millaista tuoksua sinä levität ympärillesi?

”Maria otti täyden pullon aitoa, hyvin kallista nardusöljyä, voiteli Jeesuksen jalat ja kuivasi ne hiuksillaan. Koko huone tuli täyteen voiteen tuoksua (Joh. 12:3).” Marian teossa on kaksi tosi kummallista piirrettä. Jalkojen pesu oli Raamatun ajan Palestiinassa osoitus vieraanvaraisuudesta. Yleensä pestiin vedellä, mutta Maria laittoi paremmaksi ja käytti pesuun koko työmiehen vuosipalkan verran rahaa. Tuon verran Maria oli joutunut käyttämään rahaa öljyn ostoon. Toinen kummallinen piirre on jalkojen kuivaus hiuksilla. Maria tunnetaan paremmin Martan hurskaana sisarena. Mutta miksi hän jalkoja kuivatessaan ei toiminut niin kuin kunniallinen nainen olisi toiminut? Kaikkien tiedossa oli, että jalkoja kuivasivat hiuksillaan vain naiset, jotka tienasivat toimeentulonsa seksillä. Muut evankeliumit kertovat saman toisin. Marian tilalla on jokin nimeltä mainitsematon nainen. Luukas selventää, että kyseessä on syntinen nainen. Näin kertomuksesta poistuu yksi kummallisuus. Tosin Luukkaan mukaan kummallisesti toimiikin nyt Jeesus, joka sallii syntisen naisen koskea itseensä. Kaikessa käsittämättömyydessään Marian toiminta on esimerkki siitä, että usko ei mahdu mihinkään muottiin. Eihän Jumalaakaan saa mihinkään inhimillisiin rajoihin mahtumaan. Se on jotain muuta kuin mitä me ymmärrämme. Marian teko avautuu meille, kun suostumme katsomaan toisin. Se tarkoittaa sitä, että mikään ei ole välttämättä sitä, miltä se näyttää. Toisin katsominen on sitä, että ei anna ensivaikutelman hämätä. Maria näyttää tuhlaavan ylettömästi rahaa ja käyttäytyvän huonosti. Jeesuksen näkökulmasta Maria kuitenkin teki oikein. Jeesus ei nuhdellut Mariaa. Sen sijaan hän nuhteli Marian moittijoita. Usko on uskoa Jumalaan, jota ei voi selittää. Palmusunnuntaina alkaa kunnian kuninkaan alennustie kohti Golgataa. Inhimillisesti ajatellen se on pelkkää järjettömyyttä. Toimiiko näin kukaan maallinen hallitsija? Pääsiäinen avaa eteemme mysteerin – salaisuuden – jolle ei ole selitystä. Tämä salaisuus on tehnyt meistä Kristuksen tuoksun. Levittäkäämme sitä! Kimmo Hurri pastori Janakkalan seurakunta