Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Pääkirjoitus: Koko koulun digiprojekti luo yhteisöllisyyden tuntua

Digitalisaation rooli on joka päivä yhä näkyvämpää. Janakkalan kouluissa on tartuttu rohkeasti ilmiön tuomiin haasteisiin. Sekä opettajat että oppilaat välittävät toisilleen tietotaitoa sähköisistä laitteista ja oppimisympäristöistä, joiden tarkoituksena on helpottaa ja nopeuttaa työskentelyä. Alkuun niiden oppiminen ja toisille opettaminen on aikaa vievää puuhaa, mutta tähän on oivallettu ratkaisu. Janakkalan kouluista löytyy tieto- ja viestintätekniikkamentorien lisäksi digiagentteja. Tvt-mentorien tavoin kyseessä ei ole opettajia vaan oppilaita. Digiaiheesta kiinnostuneet oppilaat koulutetaan alan agenteiksi kerhomuotoisesti, jonka jälkeen he voivat toimia opettajien apuna tunneilla. Kun 25-30 henkinen luokka alkaa opetella tabletin käyttöä, on huomattavasti helpompaa, että opettajalla on muutama lisäkäsi apuna. Kerhoja vetänyt tvt-mentori ja luokanopettaja Minna Nordström toteaa osuvasti, että kyseessä on juuri sitä osallistamista, mitä uusi opetussuunnitelma edellyttää. Digiagentin rooli voi parhaimmillaan kasvattaa oppilaan tietotaidon lisäksi hänen itseluottamustaan. Kun opettajat ja oppilaat opettavat toinen toisiaan, lisääntyy yhteisöllisyyden tuntu koko luokkahuoneessa.