Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Kolumni: Kunnan tilauslistalla vauvoja

Jo useita vuosia laskusuunnassa ollut syntyvyys on Suomessa valtakunnallinen ongelma. Tilastokeskuksen mukaan Suomessa syntyi vuoden 2016 alkupuolella 26 517 lasta, mikä on itsenäisyyden ajan pienin luku. Ikääntyvästä väestöstä on yhä vähemmän nuoria ja työssä käyviä pitämässä huolta. Satakunnassa sijaitseva Merikarvian kunta yrittää kasvattaa paikkakunnan syntyvyyttä erikoisella kampanjalla. Kunta on julkistanut peiton heiluttamiseen kannustavan tapahtumapäivän. Lakanoiden välissä toivotaan tapahtuvan, jotta yhdeksän kuukauden päästä eli vuonna 2018 kuntaan syntyisi uusia vauvoja. Kunta on lähestyy vakavaa asiaa humoristisesta näkökulmasta, joka on synnyttänyt roimasti huvitusta ja mielipiteitä internetin keskustelupalstoilla. Saapahan kunta ainakin näkyvyyttä valtakunnallisessa mediassa. Sangen merkillistä olisi, jos paikalliset innostuisivat vauvantekohommiin ainoastaan kampanjan innoittamana. Kampanja ei nimittäin helpota millään tavalla perhe- ja työelämän yhdistämistä tai taloudellisia vaikeuksia, joiden ajatellaan olevan syitä syntyvyyden laskuun. Syntyvyyden nostamisella on merkittävä vaikutus kuntien tulevaisuuteen ja jatkuvuuteen, mutta onko moinen kampanja kuitenkaan hyvä tapa lähestyä asiaa? Tapa on oikeastaan melkoisen mauton. Lapsia hankitaan, kun siihen ollaan valmiita ja todella halutaan sitä. Kaikki eivät edes halua lapsia, mikä on myös hyväksyttävää. Lapsen hankkiminen ei ole velvollisuus. Kunnan tarve ja kunnan kummilapsi -titteli eivät ole oikeita syitä ja kannustimia perheenlisäykseen. Kuntien elinvoimaisuuden kasvattamista ei voida siirtää pelkästään asukkaiden harteille. Päättäjien tehtävänä on selvittää keinoja, kuinka paikkakunnasta saataisiin mahdollisimman haluttu paikka asua. Tässä täytyy panostaa sekä nykyisten kuntalaisten hyvinvointiin että uusien asukkaiden houkutteluun. Janakkala on päättänyt tarttua hyvin haasteeseen esimerkiksi rakennuttamalla kerrostaloja, joista on kysyntää nuorten aikuisten keskuudessa. Paikkakuntalaiset voivat osaltaan parantaa asuinalueensa viihtyvyyttä suosimalla paikallisia palveluja ja olemalla aktiviinen osa yhteisöä – oli niitä lapsia tai ei.