Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Kolumni: Mistä on hyvä johtaja tehty?

Amerikka on saanut presidentin, me Suomessa ministerimme. Hyvä johtaja ei ole ”minä minä itse -tyyppi”, naisten lääppijä, ihmisten ammattitaidon aliarvioija, välinpitämätön, sosiaalisilta taidoiltaan heikko, kiittämätön, huonokäytöksinen, ristiriitainen… Hyvä yritysjohtaja luo esimerkillään yrityskulttuurin. Hän huomio yrityksen ihmiset, liikkuu ihmisten parissa. Kuuntelee, keskustelee sekä kehittää ja kehittyy myös itse. Antaa palautetta, oppii palautteesta. Viestii ja sitouttaa yrityksen strategian, vision, mission, tavoitteet ja arvot henkilökunnalle ymmärrettävällä tavalla. Osaa hyödyntää yrityksen tarinaa. Hyvä johtaja ei voi (valitettavasti monet ovat) olla narsisti tai muuten pahoin luonnevikainen. Johtajalla täytyy olla terve hyvä itsetunto ja aidot vuorovaikutustaidot. Johtaja on sosiaalinen, innovatiivinen ja ihmislukutaitoinen alansa ammattilainen. Johtaja antaa henkilökunnan kukoistaa, tukee työntekijöiden halua kehittyä ja päästää ihmiset ammatillisesti eteenpäin. Johtaja delegoi, on läsnä, luottaa ja muistaa kiittää sekä palkitsee onnistumisesta. Filosofi Esa Saarinen sanoo näin: ”Noudata sydämesi ääntä ja inhimillistä lämpöä teoissasi. Merkitystä on sillä, millä sävyllä asioista puhut, kunnioita! Meissä kaikissa on enemmän kuin mitä päälle näkyy. Haasta itsesi kasvamaan ja kehittymään, kannusta ja rohkaise. Säilytä elämänuskosi. Jokaisella on siemen radikaaliin muutokseen. Noudata arvonantoa. Lähesty toista vahvuuksista käsin. Osoita kiinnostusta toisen ehdoilla, niin että hän kasvaa. Anna itsesi olla herkkänä. Uskalla elää rohkeasti.” Mistä sitten on tehty yhdistyksen hyvä johtaja? Melko lailla samat asiat pätevät vapaaehtoistyöhön yhdistyksissä. Kuuntele, keskustele, kehitä ja kehity. Suunnittele, toteuta, seuraa toimintaympäristöä, ole oma-aloitteinen, tee yhdessä, ei omilla ehdoilla. Hallitsemalla ja kehittämällä itseään mielen kautta rakennetaan innovaatioita. On sitten kysymys maailman, yrityksen, yhdistyksen tai itsensä johtamisesta, kaikessa tekemisessä on hyvä kehittyä ihmisosaajaksi. On ymmärrettävä numeroita, kuunneltava, keskusteltava ja kehityttävä, suunniteltava ja seurattava ajan ilmiöitä. Ja välillä voi vilkaista peiliin oikein suurennuslasin kanssa.