Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Viikon sana: Lähimmäisenrakkaus

Matteuksen evankeliumissa kerrotaan fariseusten kysyneen Jeesukselta, mikä on suurin lain käskyistä. Jeesus vastasi heille: ”Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat.” (Matt. 22:34.40) Jeesuksen vastaus tunnetaan rakkauden kaksoiskäskynä, joka kiteyttää Vanhan testamentin kymmenen käskyä. Rakkaus on kuitenkin aina vapaaehtoista. Jos rakastaa, rakastaa vapaasti. Rakastavaksi voidaan tulla vain vastaanotettaessa ja koettaessa rakkautta, ei käskettäessä rakastaa. Kaiken perusta onkin Jumalan rakkaus luotujaan kohtaan. Uskon välityksellä ihminen saa vastaanottaa Jumalan rakkauden ja kaiken sen hyvän, minkä hän lahjoittaa. Jumala katsoo meihin rakastavasti, huolimatta kaikista puutteistamme ja heikkouksistamme. Meidän tehtävämme on viedä sitä rakkautta eteenpäin, jota olemme itse saaneet osaksemme. Tuntiessaan itse tulleensa hyväksytyksi ja rakastetuksi, on helpompi pyrkiä kohtaamaan lähimmäisensä arvostavasti ja hyväksyvästi. Olkoon kyse sitten eri kulttuurista tulevista, tai vain erilaisia näkemyksiä edustavista ihmisistä. Rakkauden kaksoiskäsky kutsuu joka tilanteessa etsimään lähimmäisen parasta. Jeesus on antanut meille esimerkin täydellisestä lähimmäisenrakkaudesta. Hän opetti meitä rakastamaan vihollisiamme ja lähimmäistä niin kuin itseämme. Jeesus oli valmis kuolemaan meidän puolestamme, meidän syntiemme sovittamiseksi. Silloin kun kohtaamme lähimmäisemme rakkaudella, loistaa Kristuksen kirkkaus meidän keskellämme. Heidi Somervuori diakoniatyöntekijä vs. Janakkalan seurakunta