Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live Verotiedot

Monet Black Friday -alennukset silmänlumetta – kauppiaiden kiero kikka kasvattaa aleprosenttia

Moni kuluttaja seuraa malttamattomana Black Fridayn tarjouksia toiveissaan ostaa hyvällä alennuksella tuotteita joko hupiin tai tarpeeseen. Hintaoppaan teettämän kyselytutkimuksen mukaan jopa 87 prosenttia suomalaisista aikoo joko varmasti tai mahdollisesti ostaa tuotteita tai palveluja tulevana perjantaina. Mutta aleprosenttiviidakossa tulee olla tarkkana, ettei astu ansaan, sillä kaupoilla on monenlaisia taktiikoita ostajien houkutteluun. Hintaopas.fi-hintaseurantapalvelu on penkonut Suomessa toimivien kauppojen hintatietoja jo vuodesta 2015. Seurannassa ovat maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassettin mukaan yli 800 Suomessa toimivan verkkokaupan hinnat. Seuranta paljastaa kikkailua. – Kaupoillehan on erityisen tärkeää, että se alennusprosentti [Black Fridayna] on mahdollisimman suuri. Data paljastaa, että tuotteissa on nopeitakin hinnanvaihteluita ennen Black Fridayta, Matinvesi-Bassett kertoo. Matinvesi-Bassettin mukaan kuluttajan kannattaa tarkastaa hintavertailupalveluista, joissa nähdään myös tuotteen hintahistoria, että onko tuote ollut halvempi jonakin muuna ajankohtana. Hintaoppaan seurannan perusteella etenkin sadan suosituimman tuotteen kohdalla hinnoissa on havaittu nousua ennen alepäiviä. Viime vuonna sadan haetuimman tuotteen listalla hinta nousi 15 prosentilla tuotteista, kerrotaan Hintaoppaan tiedotteessa. Hintaoppaan hintaseurannassa havaittiin, että viime vuonna esimerkiksi matkapuhelinkategoriassa 20 prosentilla tuotteista hinnat nousivat Black Fridayna. 42 prosentilla saman kategorian tuotteista hinnat puolestaan laskivat normaaliin perjantaipäivään verrattuna. Hintojen nostaminen ennen varsinaista alennusta ei ole ainoa kikka, jota kaupat käyttävät. – Yksi tapa kaupoille suuren alennusprosentin saamiseksi on verrata alennushintaa tuotteen suositushintaan, millä tuotetta ei kuitenkaan edes myydä, mutta näin saadaan alennusprosentti näyttämään mahdollisimman suurelta, Matinvesi-Bassett sanoo. Rajattuja tuotemääriä Myös Kilpailu- ja kuluttajavirasto varoittelee verkkosivuillaan kuluttajia Black Friday -alennusten lumoista. KKV rohkaisee kuluttajia vertailemaan tuotteiden hintatasoa eri liikkeissä mielellään jo ennen alennusten alkamista. KKV muistuttaa myös, että mikäli alennettua tuotetta on rajoitettu määrä ja se pääsee loppumaan kesken, on kuluttajalla oikeutensa. Kuluttajalla voi joissakin tapauksissa olla oikeus alennettuun hintaan vielä Black Friday -tarjouksen päättymisen jälkeenkin. – Lain mukaan kuluttajalla on oikeus odottaa, että tuotetta on saatavilla, kun mainos on julkaistu. Jos tarjoustuote loppuu kesken, eikä kappalemäärää ole rajattu mainoksessa, on sinulla oikeus ostaa tarjoustuote tai vastaava alennettuun hintaan, kun tavaroita saapuu lisää, KKV kertoo sivuillaan. Rajoitetun tarjoushinnalla saatujen tuotteiden määrän markkinointi on Hintaoppaan Matinvesi-Bassettin mukaan yksi tapa, jolla kuluttajia voidaan huijata. – Voi olla, että tuotetta on alehinnalla myynnissä vain pieni erä, mutta sillä saadaan markkinoitua tuotetta, että -70 prosenttia, Matinvesi-Bassett sanoo. Kilpailu- ja kuluttajavirasto ohjeistaa kuluttajia katsomaan aina tuotteen lopullista hintaa aleprosentin tuijottamisen sijaan. Suurikaan alennusprosentti kun ei aina tarkoita sitä, että tuote olisi erityisen edullinen. – Kuluttajien on hyvä tiedostaa, että kaikki tuotteet eivät missään nimessä ole alennuksessa. Datamme mukaan viime vuoden Black Fridayna keskimääräinen alennusprosentti oli 16 prosenttia, muistuttaa Matinvesi-Bassett.