Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Janakkalassakin tunnettu Härtelö kilpailee Suomen kuuluisimman elintarvikkeen -tittelistä

Janakkalassakin tunnetuksi tullut Härtelö eli härkäpapujäätelö kilpailee parhaillaan Suomalainen Menestysresepti -tv-sarjassa. Suomalainen Menestysresepti on syksyllä 2018 käynnistynyt innovaatiokilpailu pienille ja keskisuurille elintarvikevalmistajille. Kilpailun järjestävät S-ryhmän ruokakaupat kumppaninaan Foodwest Oy. Tavoitteena on löytää Suomen kuuluisin elintarvike. Suomalainen Menestysresepti -kilpailuun haki viime syksynä yli 100 yritystä. Tammikuun semifinaalista jatkoon valittiin 6 finalistia, jotka saivat S-ryhmältä 15 000 euroa tuotekehitykseen. Kilpailu on suunnattu pienille ja keskisuurille, alle 15 miljoonaa euroa vaihtaville yrityksille. Kilpailun asetelma haastaa koko ruokaketjua oppimaan uutta ja ajattelemaan isommin. Tv-sarjassa kilpailijoita sparraa kovatasoinen ruoan, markkinoinnin ja kaupan alan ammattilaisista koostuva tuomaristo. Sarjaa luotsaa kokki ja ruoan monialayrittäjä Jyrki Sukula . Mukana ovat myös Finlaysonin Jukka Kurttila , virolainen sijoittaja Indrek Kasela , tuotekehitysyhtiö Foodwestin tutkimusjohtaja Suvi Luoma ja S-ryhmän vähittäiskaupan ammattilaiset Ilkka Alarotu sekä valikoimajohtajat Antti Oksa ja Katja Tapio. Janakkalan Sanomat tavoitti Janakkalasta kotoisin olevan Hilma Koskisen kertomaan tunnelmia finaaliin pääsystä. Koskinen on yksi härkäpapujäätelön kehittäjistä. Mistä saitte idean lähteä mukaan Suomalainen Menestysresepti - tv-sarjaan? – Yhden tiimiläisemme äiti bongasi kilpailun jostain, ja vinkkasi siitä sitten meille. Ajattelimme, että miksipä ei. Ei tuollaista tilannetta kannata jättää käyttämättä. Lähetimme hakemuksen, jossa kerroimme muun muassa tuotteestamme ja siitä, miten se on syntynyt. Ei mennyt kauaakaan, kun tuotantoyhtiö otti meihin yhteyttä ja kertoi, että meidät on valittu mukaan semifinaaliin yhdessä parinkymmenen muun joukkueen kanssa. Mitä semifinaaleissa tapahtui? – Semifinaaleihin valmisteltiin 2 minuutin puhe siitä, että miksi juuri meidät tulisi valita finaaliin. Ja yllätyksenähän se sitten tuli, että meidät tosiaan valittiin kuuden finalistin joukkoon. Miten ohjelma etenee? –Kaikki muut jaksot ovat aika pitkälti jo kuvattu, finaalijaksoa lukuun ottamatta. Matkaamme voi seurata joka sunnuntai koko kesän ajan. Millaista kuvauksissa on ollut? – Voin sen verran paljastaa, että todella kivaa. Olemme päässeet tekemään paljon uutta ja ihmeellistä. Olemme kehittäneet tuotettamme saamallamme tuotekehityspaketilla huimasti eteenpäin. Millaista on nähdä itsensä televisiossa? – Ei sitä ihan joka päivä näe edes ketään tuttuja telkkarissa niin onhan se ollut aika jännittävää. Kuvauksissa oleminen on myös ollut aika hauska kokemus. Kilpailun finalistien matkaa tuoteidean kehittämisestä kohti menestystuotetta voi seurata Suomalainen Menestysresepti -tv-sarjassa, jota esitetään kesäsunnuntaisin kello 20 Discoveryn TV5:llä.