Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Pian 13 vuotta täyttävä Veeti Kaunisto johtaa junioreiden TR5J-sarjaa – ”Haaveenani on päästä askel askeleelta trialin suomenmestariksi”

Tervakosken Moottorikerhossa trialia ajava kohta 13-vuotias Veeti Kaunisto odottaa omaa vuoroaan kilparadalla. Hän vetää muutaman kerran syvää henkeä ja ajattelee, että täytyy aloittaa rauhallisesti. Tästä se kisa lähtee. Pian hän kaasuttaa mopollaan kohti haastavaa kallionousua. – Jos ensimmäinen jakso menee miten menee, niin sitten vain jatketaan. Se täytyy vain unohtaa ja ajaa seuraavalla jaksolla paremmin, Kaunisto toteaa. Veeti kertoo kyseisen ajatusmallin olevan tärkeä, jotta hän pystyy keskittymään kisahetkeen. Jos jakso ei mene omien odotusten mukaisesti, se täytyy vain sulkea pois mielestä ennen seuraavaa jaksoa. Trialia harrastavan Veetin isä Pertti Välinen on myös havainnut poikansa vahvuutena melko rauhallisen luonteen. – Tässä lajissa voi joskus epäonnistua monta kertaa. Silloin täytyy vain yrittää järkeillä ja miettiä, että mitä täytyisi tehdä toisella tavalla, jotta sen tietyn kiven ylitys onnistuu, Välinen avaa. Vaikka trialissa kilpaillaan myös nopeudesta, kilpaillaan myös mahdollisimman virheettömästä suorituksista. Keskittyminen ja järkeily onkin trialissa tärkeää. Voittoa ei saavuteta ainoastaan suin päin radalle kaasuttamalla. Veetin rauhallinen luonne vaikuttaa varmasti osaltaan siihen, että hän johtaa junioreiden TR5J-sarjaa. Nuorten TR3J-sarjassa hän pitää kolmatta sijaa. – Me käymme samaan aikaan harjoituksissa, niin olen huomannut siellä, että Veetillä on tullut suurin kehitys pyörän kääntelyssä ja sen pompottelussa viimeisen puolen vuoden aikana. Sitä myöden tasapainoa on tullut lisää, Välinen luonnehtii. Artikkeli jatkuu kuvan alla. Isän ja pojan yhteinen harrastus Trial onkin tässä perheessä pojan ja isän yhteinen harrastus. Veeti kertoo, että hänen isänsä innosti hänet lajin pariin. Isä sen sijaan naurahtaa, että se taisi mennä toisin päin. – Se taisi olla kevät 2012, kun kävimme poikien kanssa katsomassa pälvi-trialia. Sen jälkeen Veeti halusi käydä katsomassa harjoituksia tuon tuosta, Välinen kertoo. Katselukertojen pohjalta isä ja poika alkoivat käydä keskustelua harrastuksen aloittamisesta. He päättivät aloittaa harrastuksen yhtä aikaa. – Veetille hankittiin ensin sähkömopo ja minulle isompi pyörä, Välinen jatkaa. Veeti muistaa elävästi, kuinka hankalaa moponkäytön opettelu oli alkuun. Kun kaasua painoi vahingossa liikaa, pyörä lähti niin vauhdikkaasti liikkeelle, että sitä oli vaikea hallita. Tässäkin auttoi rauhallinen ja kärsivällinen luonne. Tällä hetkellä Veeti ajaa 80-kuutioisella mopolla. Ajatuksena on hankkia kuluvan kauden loputtua piikki eli 125-kuutioinen pyörä. – Parempi harjoitella ensin kunnolla kasikympillä. Sitten kun saa isomman mopon, osaa sitten ajaa sillä. Tuottaa se etujakin, kun pyörä on pienempi. Esimerkiksi käännökset ovat helpompia, Kaunisto kertoo. Artikkeli jatkuu kuvan alla. Tavoitteet korkealla Veetin kuluva kesä onkin mennyt trial-kisojen merkeissä. Hän on ajanut kisoja muun muassa Tervakoskella, Jyväskylässä, Forssassa, Kirkkonummella ja Espoossa. Veetistä onkin parasta, kun pääsee ajamaan maastoon, missä hän ei ole tottunut ajamaan. Kuluvalla kaudella Veetin kisat ovat menneet pääasiallisesti hyvin, mutta haasteitakin on kohdattu. Espoossa ajetuissa SM-kisoissa Veetin pyörän takarengas vuosi ja jaksojen välillä renkaisiin piti lisätä ilmaa. Veeti joutui siis kisaamaan epätarkoilla paineilla. Hän tuli kilpailun kolmanneksi. Asia oli kuitenkin unohdettu jo seuraavana päivänä. Silloin Veeti ajoi todella pienillä virhepisteillä Cup-kisan ykköseksi. – Kyllähän se ärsyttää, jos tietää, että jostain kohdasta olisi voinut päästä, eikä se silti onnistu. Mutta sitten täytyy vain ajaa uudestaan, Kaunisto sanoo. Kesäviikot ovat pitäneet sisällään myös runsaasti harjoituksia. Veeti käy ajamassa Tervakosken harjoitusalueella 3-5 kertaa viikossa. Tämän lisäksi hän harjoittelee trial-polkupyörällä kotonaan lähes joka päivä. Pertti Välinen on rakentanut autotallin taakse eurolavoista harjoitusradan. – Se on helppoa Veetille, kun hän voi harjoitella tässä milloin vain. Täällä pyörällä tasapainoilu on osa lajiharjoittelua. Joskus päivitämme tätä rataa, kun Veeti saa uuden idean, Välinen kertoo. Veeti aikookin jatkaa päättäväisesti harjoittelua, sillä hänellä on unelma, jonka hän haluaa toteuttaa. – Haaveenani on päästä askel askeleelta trialin suomenmestariksi, Kaunisto toteaa. Trial on moottoripyörillä ajettava maastokilpailu, joka perustuu ajajien kestävyyteen, taitoon ja täsmällisyyteen. Harjoittelu ja kilpailualueet ovat maastossa sijaitsevia luonnollisia alueita tai erikseen tarkoitukseen rakennettuja ratoja, joihin kuuluu erilaisia esteitä, nousuja, laskuja ja taitoa vaativia käännöksiä ja mutkia. Lajissa ei kilpailla vain nopeudesta vaan myös virheettömästä suorituksesta. Tulos koostuu ajajan reitin selvittämiseen käyttämästä ajasta sekä reitin aikana kertyneistä mahdollisista virhepisteistä. Lähde: Suomen Moottoriliitto ry