Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live

SPR toi Turenkiin uuden palvelun: Terveyspiste on terveysneuvontaa matalalla kynnyksellä

Vapaaehtoisvoimin pyörivä Terveyspiste avasi ovensa Turengissa tiistaina. Kyseessä on Suomen Punaisen Ristin Janakkalan osaston uusi toimintamuoto, joka tuo matalan kynnyksen terveysneuvonnan turenkilaisten arkeen. Kesällä työterveyshuollosta eläkkeelle jäänyt terveydenhoitaja Tea Rousi avaa Terveyspisteen joka toinen tiistai Turengin terveysasemalla Perhekeskuksen monitoimitilassa. Aamupäivän parituntisen aukiolon aikana kuuntelee, antaa terveyteen ja hyvinvointiin liittyvää neuvontaa ja ohjaa asiakkaan tarvittaessa ottamaan yhteyttä terveydenhuollon ammattilaisiin. – Toiminta on kaikille avointa ja maksutonta, Tea Rousi ja SPR:n Janakkalan osaston puheenjohtaja Liisa Puranen kertovat. – Minulla on vaitiolovelvollisuus eli keskustelut ovat luottamuksellisia. En myöskään kirjaa asioita mihinkään ylös, Rousi jatkaa. Yleisneuvonnalle on tarvetta Johtava ylilääkäri Virpi Kröger on huomannut, että terveyteen liittyvälle neuvonnalle on paljon kysyntää. Terveydenhuollossa voimavarat ovat kuitenkin rajalliset. – Netissä on paljon tietoa, mutta siellä on myös väärää tietoa, hän toteaa. – Terveys on kuitenkin asia, joka kiinnostaa ihmisiä. Krögerin mukaan SPR:n vapaaehtoistyönä järjestämä Terveyspiste vastaa hyvin ihmisten tarpeeseen saada neuvontaa ja oikeaa tietoa omaan terveyteen liittyvistä asioista. Se myös täydentää palvelua, jota terveydenhuollon ammattilaiset pystyvät tarjoamaan. – Terveydenhuollossa tehdään hoidontarpeen arviota, mutta Terveyspisteelle voi tulla millä asialla vaan, ylilääkäri kiittelee. Ihmiset kaipaavat myös kuuntelijaa Tea Rousi sopii Terveyspisteen pyörittäjäksi erinomaisesti, sillä hänellä on työnsä puolesta monipuolinen osaaminen niin terveydenhuollosta kuin tieto kunnan terveyspalveluistakin. Hän teki pitkän työuran työterveyshuollossa, mutta on työskennellyt myös kotisairaanhoidossa ja neuvolassa. – Jo työssä ollessani huomasin, että kuuntelun ja keskustelun tarve on ihmisillä valtava, Tea Rousi kertoo. – Tehdyt toimenpiteet ja mittaukset tuntuivat usein toisarvoisilta, kunhan ihmiset vaan saivat puhua. Terveyspisteen toiminnassa painottuu nimenomaan asiakkaan kuuntelu, aito läsnäolo ja kiireettömyys. Tea Rousi arvelee, että Terveyspisteen asiakkaita tulevat olemaan ennen kaikkea ikäihmiset ja lapsiperheet. Koska toiminta on kaikille avointa myös vaikkapa työttömät, nuoret sekä työikäiset, jotka eivät ole työterveyshuollon piirissä, ovat tervetulleita. Terveyspisteitä on toistasataa Suomen Punaisella Ristillä on valtakunnallisesti hieman runsas sata Terveyspistettä. Hämeen piirin alueella niitä on vähän toistakymmentä. Terveyspisteiden toiminta hieman vaihtelee paikkakunnan ja pisteissä toimivien vapaaehtoisten tietojen ja osaamisen mukaan. Yhteistä pisteille on, että niillä on tarjolla neuvontaa terveysasioissa, verenpaineen mittausta ja tukea elämänhallintaan. Joillakin paikkakunnailla Terveyspisteissä järjestetään myös erilaisia tapahtumia ja ryhmätoimintaa. – Meillä on jo ajatuksia toiminnan laajentamisesta, mutta koetaan saada toiminta ensin kunnolla käyntiin, Liisa Puranen kertoo. Janakkalassa Terveyspiste on ainakin toistaiseksi vain Turengissa. Tervakoskella on oma SPR:n osasto, joka vastaa Tervakoskella olevasta toiminnasta. Turengissa toimiva Janakkalan osasto täyttää tänä vuonna 70 vuotta. Merkkivuotta on tarkoitus juhlia syksyllä.