Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live

Kuukauden yrittäjä Annastiina Rönniä voi kutsua heittäytymisen mestariksi –  ”Ensimmäinen asiakas voi nukkua parivuoteen toisella reunalla”

Näin Annastiina Rönn haluaa sekä elää että opettaa: asioista ei tarvitse tehdä liian vaikeita. On mahdollista tarttua hetkeen. Alkukeväästä hänen miehensä oli perustanut insinööritoimiston. Yritys tarvitsi nettisivuja ja markkinointia. Rönn tajusi, että hän osasi tehdä niitä ja aloitti sisällöntuotantoon keskittyvän yrityksen. – Joskus yrityksesi ensimmäinen asiakas voi olla ihminen, joka nukkuu parivuoteen toisella laidalla, Rönn nauraa. Kaikki tapahtui nopeasti. Rönn on laskuttanut jo sisällöntuotantotyötä, mutta omalle yritykselle hän ei ole ehtinyt luoda edes verkkosivuja. – Kertoo paljon siitä, ettei tätä yritystä hinkattu monta vuotta pöytälaatikossa, Rönn sanoo. Ihmisen kokoinen yritys Isot globaalit yritykset voivat puhua brändiarvoista, jotka säilyvät, vaikka yritysjohtajat ja työntekijät vaihtuvat. – Yhden ihmisen yrityksissä on vaikea erottaa yrittäjää ja yrityksen arvoja toisistaan. Siksi yrittäjän on erityisen tärkeää kääntää katse itseensä ja pohtia, kuka hän on ja millaisia arvoja ajaa, Rönn sanoo. Tässä työssä Rönn haluaa asiakkaitaan auttaa. Välineinä ovat sosiaalinen media, blogitekstit, nettisivut, videot, kuvat ja jatkossa myös animaatiot. Yrittäjyys on kestävyyslaji Annastiina Rönn on huomannut, että yrittäjyys on kestävyyslaji siinä missä triathlon. Rönnillä on kokemusta molemmista, sekä oman elämän että viime kesänä valmistuneen opinnäytetyön myötä. Rönn suoritti Hamkissa ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon ja on nyt master of business administration. Lopputyössään Rönn tutki yrittäjien ja triathlonistien motivaation taustalta löytyviä arvomaailmoja. Rönn uskoi, että yhtäläisyyksiä täytyy löytyä: – Halusin selvittää, mikä saa ihmiset jatkamaan, kun tulee vastoinkäymisiä? Mikä heitä motivoi, Rönn kysyy. Rönn treenaa itsekin triathlonia, 5– 7 tuntia viikossa. Kuten elämässä, myöskään triathlonissa Rönn ei pysty valitsemaan yhtä suosikkilajia. – Jos pelkästään juoksen, fysiikka ei kestä. Tarvitaan monta lajia, Rönn sanoo. – Haluan kehittää sekä ajatteluani että fysiikkaani. Kehittyminen motivoi Vaikka tutkimuksen otanta oli pieni, se antoi osviittaa. Vastaajia motivoi mahdollisuus ankkuroitua johonkin muuttuvassa maailmassa, toisin sanoen turvallisuudentunne. Lisäksi yrittäjiä motivoi seikkailunhalu. Samalla Rönn kysyi, mikä häntä itseään motivoi. – Kehittyminen, Rönn vastaa. – Jos voisin käyttää koko elämäni opiskelemiseen, tekisin sen. Uuden oppiminen on parasta mitä tiedän, Rönn sanoo. Muutos syntyy itsestään Rönniä voisi kutsua heittäytymisen mestariksi. Hän on ehtinyt olla Lundissa vaihto-oppilaana, Armeniassa orpokodissa vapaaehtoistyöntekijänä ja Ranskassa ison kosmetiikkayrityksen asiantuntijana. Hän on opiskellut restonomiksi, baarimestariksi, kosmetologiksi ja hierojaksi sekä tehnyt yhteiskuntapolitiikan perusopinnot. Seitsemän vuotta sitten Rönn perusti ensimmäisen oman yrityksensä Hyvinvointi Sulo Oy:n ja myöhemmin ihonhoitotuotteisiin keskittyvän brändin Påren. Nyt Rönn on asettunut puolisonsa kanssa Tervakoskelle. Perheessä on kaksi lasta. Elämän palikat ovat vakiintuneemmat kuin nuorempana, mutta muutoksenkaipuu on tallella. Alkukeväällä Rönn luopui Hyvinvointi Sulosta ja Påresta tietämättä, mihin seuraavaksi ryhtyisi. Ja uusi yritys syntyikin kuin itsestään. – Muutosta tarvitaan aina, mutta enää en hötkyile samalla lailla kuin parikymppisenä, Rönn sanoo. KUUKAUDEN YRITTÄJÄ Tämä on Janakkalan Sanomien ja Janakkalan Yrittäjien yhteistyössä toteuttama juttusarja, jossa esittelemme paikallista yrittäjyyttä.