Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live

Tervakosken moottorikerhon nuori lupaus Eero Lempinen on ajanut trialia vasta vuoden, lauantaina hän kisaa luokkansa Suomen Cup -voitosta – katso video

Viime vuoden elokuussa Eero Lempinen , 16, huomasi Tervakosken moottorikerhon sivuilla maininnan seuran moottoripyörästä, jota kuka tahansa voi tulla kokeilemaan. Sitä ennen Lempinen ei ollut koskaan ajanut edes mopoa, mutta jokin sai hänet lähtemään koeajolle Tervakoskelle. – Kun pääsin ekan kerran pyörän selkään, se oli siinä, Lempinen kertoo. Laji vei mennessään. Lempinen hyppäsi yli aloittelijasarjat TR7J ja TR6J, ja aloitti kisaamisen TR5J-luokassa. Trialissa luokkanumerot tarkoittavat vaikeusastetta. TR1-kisassa kohtaavat Suomen parhaat trialistit. J tarkoittaa junior-luokkaa. Tarkkaa ajoa Moottoripyörätrialissa ajetaan maastoon merkittyä ajoreittiä. Sen varrella on tarkkailujaksoja, joissa jaksotuomari arvostelee kilpailijoiden taitavuutta virhepistein. Voittajaksi selviytyy kilpailija, jolla on vähiten virhepisteitä. Kun Lempinen lähti harrastamaan trialia, ei mielessä käväissyt, että hän päätyisi kisoihin asti. Ensimmäinen kerta lähtöviivalla hirvitti, mutta turhaan. Sarjakisat menivät hyvin. Ensimmäisistä kansallisista kisoista Riihimäellä tuli voitto. – Huomasin, että pystyn pärjäämään ja kilpailemaan voitosta. Mutta yhteenkään kisaan en ole lähtenyt takki auki, Lempinen sanoo. Vuodessa 600 tuntia Lempinen on treenannut lukuisia tunteja. Moottoripyörän huoltokirja kertoo, että pyörän selässä on vietetty vuoden aikana 250– 300 tuntia. Kaikki harjoittelu ja trialin parissa vietetty aika kipuaa lähes 600 tuntiin. Kotona Lempinen harjoittelee päivittäin useamman tunnin. Lisäksi hän treenaa radalla yhdessä muiden juniorien kanssa. Junioreissa harjoittelee tällä hetkellä 10 hengen porukka, jossa kuskit ovat 16-vuotiaita tai nuorempia. Valmentaja Harri Oittinen toteaa, että Lempinen on poikkeuksellisen lahjakas. – Harva kehittyy noin paljon ensimmäisen vuoden aikana, Oittinen sanoo. Oman mielen hallintaa Trialissa pyörällä ei ajeta kovaa vaan tarkasti. Siksi esimerkiksi tasapainoa ja ajolinjan katsomista harjoitellaan tiiviisti. Keskivartalon hallinta on tärkeää, mutta niin on myös oman mielen. – Katsotaan linja, jota pitkin pyörä pääsee kivikon tai muun esteen yli, sitten kuvitellaan se ylimeno mielessä ja vasta sitten ajetaan, Lempinen kertoo. Trialin ajo vaatii myös jonkin verran rohkeutta. Heikompaa voi hirvittää, kun pyörällä täytyy ajaa jyrkkää kalliota ylös ja pystyä viemään pyörää eteenpäin korkealla pientareella. Tästä huolimatta trialissa sattuu vain vähän onnettomuuksia. – Vauhti ei kuitenkaan ole kova. Ja totta kai myös harjoittelemme kaatumaan oikein, niin että vahingot ovat mahdollisimman pienet, valmentaja Oittinen kertoo. Uusi pyörä alla Lauantaina ajetaan Salossa Trialin Suomen Cup. Kisaan Lempinen lähtee tasapistein MP-Taidon Aaro Sämpin kanssa. Juuri ennen lähtöä mielessä risteilee kysymyksiä. Miten kisa menee? Ovatko jaksot vaikeita? Mitä jos kaadun? Joudunko keskeyttämään? – Kun pääsen liikkeelle, en ajattele enää mitään muuta kuin siinä hetkessä olevaa ajolinjaa ja tasapainon pitämistä, Lempinen kuvailee. Nyt alla on uusi pyörä, jonka Lempinen on saanut vasta ajettua sisään. Hän kertoo oppineensa, miten tämä pyörä käyttäytyy suhteessa edelliseen. – Tässä on enemmän vääntöä ja pituutta. Samat ajolinjat eivät enää toimi kuin edellisellä pyörällä, Lempinen kertoo. – Lähden hakemaan parasta mahdollista ajoa. Voittaminen tulee vasta sen jälkeen, Lempinen sanoo.