Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Kunta ei ole yritys

Keväällä eläkkeelle jäänyt perusturvajohtaja Matti Valtonen esitteli joskus meille valtuutetuille omaa toimialaansa vertaamalla sitä firmaan, jonka tuotteet menevät kuin kuumille kiville. "Tavaraa käy kaupaksi niin paljon kuin ehditään tuottaa." Hän käytti osuvaa, leikillistä kielikuvaa. Sosiaali- ja terveyspalveluissa menekki on taattu ja kysyntä jatkuvasti korkealla. Kun seuraa kunta-alan keskustelua, on todettava, että monille kuva kunnasta yrityksenä on totista totta, vailla mitään leikillisyyttä tai vertauskuvallisuutta. Kuntalaki velvoittaa kuntaa laatimaan kuntastrategian. Sana strategia liittyy alun perin sodankäyntiin ja tarkoittaa suunnitelmaa taistelun voittamisesta. Monessa kunnassa strategisena vihollisena nähdään muut seudut ja kunnat. Kunnan täytyy kilpailla toisten kuntien kanssa näkyvyydessä ja houkuttelevuudessa. Seurauksena on, että kunnalla täytyy olla brändi, jota sitten markkinoidaan tehokkaasti. Kaikella tällä on vähän - jos ollenkaan - tekemistä sen kanssa, mikä on kunnan tehtävä. Kunnan tehtävä on ymmärtääkseni hyvinvointi-, koulutus- ja asumispalvelujen tuottaminen asukkailleen. Strategisena vihollisena eivät ole toiset kunnat, vaan köyhyys, eriarvoisuus ja tietämättömyys. Liike-elämän johtamisesta ja asiakaspalvelusta voidaan varmasti ottaa oppia, mutta kunta ei ole yritys. Kun kuntaa verrataan yritykseen, korostetaan yleensä tulosvastuuta. On selvää, että kunnan talouden on oltava tasapainossa, mutta tuloksen tekeminen julkishallinnossa on vaikeaa: kunnan ei pidä tuottaa voittoa. Kunnassa talous on renki, ei isäntä.