Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live

Kaupallinen yhteistyö: Kuntokauppa.fi - Voimaa, kestävyyttä ja kiinteyttä yhdellä laitteella – Crosstrainer laihduttaa ja treenaa koko vartaloa

Liikunta on tehokkaimmillaan, kun kaikki kehon suuret lihasryhmät työskentelevät – tavoitellaan sitten kalorien kulutusta tai lihaskuntoa. – Crosstrainer harjoittaa tutkitusti kaikkia kehon suuria lihaksia kerralla. Näiden lisäksi se kehittää tehokkaasti hapenottokykyä, ja samalla kohenee myös sydämen ja verenkierron terveys, Kuntokaupan tuotepäällikkö Pyry Niskala esittelee. Crosstrainerilla harjoitellaan seisovassa asennossa. Jalat sekä alavartalon ja selän lihakset liikuttavat alas- ja taaksepäin jalkatukia, joiden varassa treenaaja seisoo. Kädet sekä yläselän ja ylävartalon lihakset liikuttavat käsikahvoja. Vatsalihakset pitävät asentoa koossa ja ovat alavartalon liikkeissä mukana. Tuloksena on verrattoman tehokas ja kokonaisvaltainen treeni koko keholle. Etu- ja takavetoisia laitteita Crosstrainerit voidaan jakaa kahteen luokkaan: Jos vauhtipyörä sijaitsee laitteen takaosassa, crosstrainer on takavetoinen. Jos se sijaitsee laitteen etuosassa, crosstrainer on etuvetoinen. Jälkimmäiset laitteet ovat usein tukevampia rakenteeltaan. Ne myös antavat treenaajalle laajemman liikeradan, mutta vievät toisaalta enemmän lattiatilaa. Helppokäyttöisissä perusmalleissa vastusta säädetään kierrettävästä nupista. Tällaiset laitteet eivät tarvitse toimiakseen verkkovirtaa. Teknisesti edistyneemmissä malleissa vastusta säädetään sähköisesti käyttöpaneelin kytkimistä. Niissä on myös valmiita harjoitusohjelmia, joiden mukaan voi treenata ja seurata edistymistään. Elliptinen liikerata Crosstraineria valitessaan kannattaa tutustua laitteen rakenteeseen, tukevuuteen ja harjoittelussa syntyvään liikerataan. Jos crosstrainerin liikerata on kovin lyhyt, jalat ja alavartalo liikkuvat enimmäkseen ylös-alas. Liike ei suuntaudu kovin pitkälle taakse, jolloin lonkan ojentuminen voi jäädä vajaaksi. Jalkojen ja alavartalon liike muistuttaa silloin lähinnä portaiden nousemista. Pitkät harjoitusjaksot voivat tällöin puuduttaa ja jäykistää lihaksia. Jos jalkojen liikerata ulottuu riittävän pitkälle taakse, lonkka pääsee ojentumaan. Jäykistyminen vähenee, ja selkälihakset aktivoituvat tehokkaammin. Tällaisen crosstrainerin liikerata muistuttaa pikemminkin ladulla hiihtämistä. Suomalaisille tuttu liikuntamuoto on todella tehokas, mutta valitettavasti se onnistuu vain osan vuodesta. Riittävän laajan liikeradan antava crosstrainer tuo hiihtotreenin omaan olohuoneeseen koko vuodeksi, oli sää millainen tahansa. Toisinaan crosstrainereista puhutaankin elliptisinä kuntolaitteina. Se viittaa liikerataan alas ja taaksepäin. Paitsi että tällainen liike aktivoi koko kehon, se on myös nivelille lempeä. Liikerata ei aiheuta tärähdyksiä tai töksähtäviä pysähdyksiä, jotka kuormittaisivat niveliä. Siksi crosstrainer on mainio kuntoiluväline kaikille huippu-urheilijoista kuntoutujiin. – Etuihinsa nähden crosstrainer on varsin edullinen sijoitus omaan terveyteen, kuntoon ja hyvinvointiin. Noin tuhannella eurolla saa jo erittäin tukevan ja teknisesti edistyneen crosstrainerin. Myös edullisempia, mutta silti tukevia ja monipuolisia malleja on tarjolla, Niskala summaa. Tilaa tehokkaasti koko kehoa muokkaava crosstrainer Kuntokaupalta ! Lue tutkimustietoa crosstrainer-laitteiden tehosta kuntoilussa täältä .