Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live Verotiedot

Epäilevä Tuomas

Termi ”epäilevä Tuomas” on varmaan tuttu useimmille, mutta tietävätkö kaikki, mistä se on saanut alkunsa. Jeesus oli tapettu julmasti ristillä ja opetuslapsilla oli synkkääkin synkempi olo. Lisäksi heitä pelotti, kuinka heidän kävisi, ehkä samalla tavalla kuin Jeesukselle? Viisainta oli kokoontua lukittujen ovien taakse. Muutamat naiset olivat käyneet Jeesuksen haudalla ja heille oli ilmoitettu, että Jeesus on noussut kuolleista. Osa meistä ihmisistä ei usko ennen kuin näkee ja niinhän oli osan opetuslastenkin laita. Jeesus ilmaantui opetuslasten joukkoon heidän ollessaan koolla lukittujen ovien aikana ja he saivat nähdä Jeesuksen kädet ja kyljet. Jeesuksen sanojen mukaisesti rauha ja ilo täytti heidän mielensä. Tuomas ei ollut heidän mukanaan eikä uskonut heitä, kun muut sanoivat nähneensä Jeesuksen; epäilevä Tuomas! Viikon kuluttua, kun he olivat uudelleen koolla, Jeesus tuli heidän luokseen ja pyysi Tuomasta koskettamaan hänen arpiaan ja vasta sitten Tuomas uskoi. Moniko meistä odottaa jotain merkkejä ja vahvistuksia Jumalalta ennen kuin uskomme, olemmeko epäileviä Tuomaita? Huomaammeko aina ne merkit? Jumalahan puhuu ihmisille monin eri tavoin muun muassa Raamatussa, luonnossa, rukouksessa, toisten ihmisten kautta. Onko meillä niin sanotusti kanavat auki kaikelle tälle? Jumalalta voimme pyytää, että hän aukaisee meidät vastaanottamaan hänen suuren rakkautensa, ymmärtämään pääsiäisen ilosanoman: Jeesus on noussut kuolleista, koska itse omin voimin emme siihen kykene. Usko on Jumalan lahja meille onnettomille …kulkijoille, kiittäkäämme siitä! Jumalan siunausta kevääseesi. Sirpa Heikka Lapsityönohjaaja Janakkalan seurakunta