Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Koulujen sisäilmaongelmat vaikuttavat koko perheeseen - Tässä 10 vinkkiä siitä, mitä kannattaa tehdä, jos lapsesi alkaa oireilla sisäilmaongelmien takia

Koulujen sisäilmaongelmat ovat kovin monimutkaisia ja niitä on usein vaikea ratkaista. Yksi iso ongelma on, että ongelma on niin laaja, että kouluilla ja kunnilla ei välttämättä ole valmiita tietopaketteja, palvelupolkuja tai toimintamalleja sisäilmaongelmista kärsiville lapsille ja heidän vanhemmilleen. Erilaisia järjestelyjä ovat esimerkiksi toisessa koulurakennuksessa tai muussa kunnan kiinteistössä opiskelu, lyhennetty koulupäivä, etä- ja verkko-opetus ja kotiopetus. Joissakin kouluissa on saatu hyviä kokemuksia oppituntien järjestämisestä ulkona. Tässä vinkkejä siitä, mitä vanhemmat ja lapsi voivat tehdä, jos lapsi alkaa oireilla sisäilmasta. Vinkit on laadittu Ratkaistaan yhdessä! -hankkeen materiaaleista yhdessä hankkeen Hengitysliiton Etelä-Suomen suunnittelijan Minna Pitkäniemen kanssa. 1. Tunnista, millä tavalla huono sisäilma voi vaikuttaa ihmisen vointiin ja keskustele lapsen kanssa hyvän ja huonon sisäilman eroista. Hyvä sisäilma ei haise ja se tuoksuu raikkaalta. Huono sisäilma voi haista pahalle tai tuntua tunkkaiselta. Huono sisäilma voi aiheuttaa muun muassa silmien kutinaa, punoitusta tai hiekantunnetta silmissä. Se voi aiheuttaa myös nuhaa, tukkoisen nenän, äänen käheyttä tai yskää. Se voi aiheuttaa myös päänsärkyä, väsymystä ja keskittymisvaikeuksia. 2. Anna lapselle toivoa. Anna lapselle toivoa siitä, että asiat järjestyvät. Kerro, että aikuiset hoitavat asiaa. Älä jätä lasta yksin tilanteen kanssa. 3. Jos koulussa tulee huono olo, kehota lasta puhumaan asiasta itsellesi sekä opettajalle ja kouluterveydenhoitajalle. Jos lapsi kokee oireilevansa koulussa, on koulussa huonovointinen tai huomaa koulussa olevan huono sisäilma, kehota häntä kertomaan asiasta vanhemmalle tai huoltajalle. Hänen kannattaa kertoa asiasta myös opettajalle, rehtorille tai kouluterveydenhoitajalle. Lapselle kannattaa korostaa, että hänellä on lupa kysyä ja saada apua aikuisilta. Korosta myös, että lapsen ei tarvitse itse tietää, mistä huono olo johtuu. Riittää, että lapsi kertoo siitä. Lapsi voi puhua asiasta myös kavereiden ja sisarusten kanssa. Myös tukioppilaiden kanssa voi keskustella, jos sellaisia koulussa on. 4. Näin lapsi voi esittää asian koulussa. Hän voi kertoa opettajalle ja terveydenhoitajalle, millainen hänen vointinsa on ja miltä hänestä tuntuu. Hänen on hyvä kertoa myös, jos huono olo on tullut ennenkin ja sitä tulee aina tietyssä paikassa tai tilanteessa. Kertoa kannattaa myös, mikäli vointi paranee tai helpottuu lomien aikana. Se voi auttaa syyn selvittämisessä. Asian esittämisen koulussa voi aloittaa esimerkiksi sanomalla: ”Minulla on tärkeää asiaa”. 5. Kirjaa oireita ylös. Oireiden kirjaaminen muistiin auttaa niiden syyn selvittämisessä. Pyydä kouluterveydenhuollosta ohjeita lapsen oireiden kirjaamiseen ja seurantaan. 6. Ole aktiivinen. Ole aktiivinen. Ota osaa vanhempainyhdistyksen, koulun tai kunnan järjestämiin tiedotustilaisuuksiin. Ota sisäilmaepäilyt esille lapsen opettajan ja koulun rehtorin kanssa sekä vanhempainyhdistyksessä. Jos koulussa ja vanhempainyhdistyksessä ei jo ole sisäilmatyöryhmää, ehdota sellaisen perustamista. Ehdota, että tiedotustilaisuuksia järjestetään prosessin vaiheissa: sisäilmatutkimusten alkaessa, niiden edetessä ja tulosten valmistuttua. Ehdota, että tiedotustilaisuuksissa on rehtorin lisäksi mukana kiinteistön tutkimuksen tehnyt osapuoli, kunnan tekninen toimi ja kouluterveydenhuolto. On tärkeätä, että paikalla on asiantuntijoita, jotka osaavat vastata kysymyksiin monipuolisesti. 7. Muista, että sinulla ja lapsellasi on oikeus tulla kuulluksi. Kun esität asiaasi, uskalla puhua lapsesi, omista ja koko perheen tarpeista. Tarjottavan avun pitäisi kohdentua juuri niihin asioihin, joihin apua tarvitaan. Oli kyse sitten tiedosta, väliaikaisista ratkaisuista tai vertaistuesta. 8. Kaikki oireet eivät aina johdu huonosta sisäilmasta. Taustalla voi olla myös muita syitä. Esimerkiksi flunssa tai liian vähäinen uni. Hyvä on myös muistaa, että jokaisen sisäilmasta oireilevan lapsen ja nuoren tilanne on aina yksilöllinen. Oireilun syy, oirehistoria, oireiden määrä ja vakavuus vaihtelevat. 9. Ihmiset ovat erilaisia. Joillakin huono sisäilma vaikuttaa herkemmin omaan vointiin kuin toisilla. Aina ei saada selville syytä siihen, miksi joku oireilee enemmän kuin toinen ja miksi joku ei oireile lainkaan. 10. Muista oma jaksamisesi. Pidä huolta omasta jaksamisestasi ja siitä, että sinulla on mahdollisuus keskustella asiasta läheisten tai vertaisten kanssa. On hyvä muistaa, että tilanne on hankala kaikille ja monimutkaisten ongelmien ratkaiseminen vie aikaa.