Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live Verotiedot

Avantouinti on itsensä haastajien trendilaji – kaksi uimakonkaria kertoo, miksi

Hannele Ruotsalaista ja Auli Saloa ei kylmä vesi hirvitä. Päinvastoin. He pukeutuvat uima-asuihin, pulahtavat pikaisesti hyiseen avantoon ja siirtyvät saunaan lämmittelemään. – Seuraavalla kierroksella uidaan sitten kunnon kierros, Ruotsalainen huikkaa. Ruotsalainen ja Salo käyvät Tervakosken Suruttoman rannan avannolla uimassa kaksi kertaa viikossa. – Ensin avantoon ja sitten saunaan. Sama toistetaan neljä kertaa. Ne ovat sellaiset meidän säännöt, jotka on todettu toimiviksi, uimarit kertovat. Riihimäellä asuva Ruotsalainen on harrastanut talviuintia aktiivisesti kuuden vuoden ajan. Ajatus avantouinnin aloittamisesta oli ollut hänen haaveenaan kuitenkin jo pidemmän aikaa. –Harrastuksen aloittamiseen löytyi aikaa vasta silloin, kun töistä ei ollut enää kiire kotiin, hän summaa. Uimakaverikseen Ruotsalainen sai Salon muutama vuosi sitten. –Hannele raahasi minut tänne, Salo naurahtaa. Ensimmäinen kerta avannossa oli molemmille uimareille jännittävä. –Kylmää kyytiä. Toinen kerta oli huomattavasti helpompi kuin ensimmäinen, Salo kertoo. – Siinä piti jättää aivot narikkaan ja mennä järveen mitään ajattelematta, Ruotsalainen lisää. Itsensä haastajien trendilaji Avantouintia harrastavat kaikenikäiset. Avantouintikonkarit ovat kuitenkin huomanneet, että myös nuoret ovat alkaneet käydä yhä enemmän avannossa. Eikä ihme, sillä avantouinnin on tutkittu parantavan muun muassa vastustuskykyä, parantavan unta sekä lisäävän energiaa. –Kaikki hyvinvointiin liittyvä on nyt muodissa. Avantouinnissa on sellainen extreme-puoli. Vähän itsensä haastamista, minkä varmasti nuoret kokevat tärkeäksi, Ruotsalainen toteaa. – Lisäksi se on aika edullinen harrastus, Salo jatkaa. Tervakosken Suruton ry:n puheenjohtajan Tiina Leipijärven mukaan talviuimareiden määrä on tuplaantunut lähivuosien aikana. – Ihmiset hakevat selvästi elämyksiä. Moni kokeilee avantoa ja koukuttuu sen jälkeiseen rauhalliseen oloon, Leipijärvi summaa. Vinkit avantouinnin aloittamiseen Miten avantouinnin voisi sitten aloittaa? Ruotsalaisen ja Salon mielestä kaikki alkaa omasta asenteesta sekä tietysti oikeanlaisista varusteista, jotka kattavat uima-asun ja -kengät, pipon sekä käsineet. –Päätä, että menet avantoon. Peli on menetetty, jos kokeilet veden pintaa vain varpaan kärjellä, Ruotsalainen tiivistää. Ennen avantoon menemistä kehoa kannattaa kuitenkin lämmitellä. – Lihaksistoa tulisi lämmitellä ennen avantoon menoa. Kannattaa kokeilla esimerkiksi sauvakävelyä tai hiihtoa. Salo huomauttaa, että saunasta ei pidä pulahtaa avantoon suin päin. Sama pätee myös avannosta noustessa. Saunan ja avannon välinen lämpötilaero aiheuttaa sydämelle kovan rasituksen ja verenpaineen vaihtelu voi aiheuttaa huimauksen tunnetta. Avannossa kannattaa ensimmäisillä kerroilla vain kastautua. Tottumattomille kylmä vesi voi aiheuttaa normaalia ja vaaratonta hengityksen salpautumista. Kun keho sopeutuu kylmään, voi avannossaoloa vähitellen pidentää. Tervakosken Suruttomassa voit harrastaa talviuintia hyvässä porukassa lokakuusta huhtikuun loppuun asti joka talvi. Avanto pidetään auki koneellisesti ja laiturilla uimaportaiden yläpään pitää sulana lämpömatto. Saunassa lämpöä antaa jatkuvalämmitteinen puukiuas. Saunavuorot maanantaisin, torstaisin ja lauantaisin. Kertamaksu 5 euroa.