Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live

Hilloja, teeaineksia ja ihania juomia luonnon antimista

Marjasesonki on taas alkanut. Mutta mitä tehdä pakasteessa oleville viime vuoden marjoille? Entä pitääkö pakastemarjoihin lisätä sokeria vai ei? Tässä muutama vinkki edellisvuoden marjoille: 1. Tee hilloa keittämättä hyytelöimisaineen avulla (ohje). 2. Tee uunissa uunimarjapuuroa (ohje). 3. Keittele kiisseleitä tai blendaa smoothieita. 4. Keitä mehuiksi. Laittamalla vadelmaa sekaan tulee viinimarjajuomistakin todella herkullisia. Myös vaniljasokeria voi kokeilla. Hillo ilman keittämistä Kilo marjoja (kuten mansikkaa, mustikkaa, vadelmaa, lakkaa) Puoli pussia hyytelöimisainetta Noin 1,5 dl sokeria Soseuta marjat. Sekoita sokeri sekä hyytelöimisaine keskenään ja lisää survoksen joukkoon. Purkita puhtaisiin purkkeihin. Säilytä viileässä. Uunimarjapuuro 3 dl karkeita ruisjauhoja 1 l vettä 2 dl puolukkasurvosta, mansikoita tai muuta marjaa Noin 1 dl sokeria, siirappia tai ruokokidesokeria 0,5 tl suolaa 1. Vispaa ruisjauhot kiehuvaan veteen. Lisää puolukkasurvos tai muut marjat, sokeri ja suola. 2. Kaada seos uunivuokaan ja kypsennä miedolla lämmöllä ensin 150-asteessa puoli tuntia. Alenna lämpö 100-asteiseksi ja jatka kypsennystä vähintään 1,5 tuntia. Puuroa voi myös hauduttaa 100-asteessa vaikka yön yli tai viitisen tuntia, jolloin se imeltyy makeammaksi. 3. Puuron voi nauttia kylmänä tai lämpimänä maidon kera. Pakastamisessa on hyvä huomata, että mansikat kannattaa säilöä viipaleina vahvempiin muovipusseihin kuten Minigrip, ja survoa niitä päältä hieman, niin ne menevät pienempään tilaan. Mansikkapussit kannattaa myös jäähdyttää ensin jääkaapissa ennen pakasteeseen laittoa. Sokeria kannattaa laittaa hieman joukkoon, noin 0,5 dl litraa kohden, koska se auttaa säilyttämään marjojen maun. Lisäksi se auttaa C-vitamiinin säilymistä marjoissa pakastamisen aikana. Tuoreista marjoista puolestaan voi tehdä esimerkiksi mustikka-ruisvaahtoa (ohje), mansikka-chia-pikahilloa (ohje) tai mansikka-vihersalaattia balsamicokastikkeella (ohjeita löytyy netistä). Kannattaa muistaa, että mansikka käy niin makeisiin kuin suolaisiin ruokiin ja leivonnaisiin. Esimerkiksi ihanan Brita-kakun voi tehdä helposti valmiista kakkutaikinalevyistä, valmiista marengeista, mansikoista ja kermavaahto-sitruunarahkatäytteestä. Koristele mintun lehdillä. Mansikka-chiahillo keittämättä 0,5 dl chiasemeniä 1 l tuoreita mansikoita 1–2 rkl (luomu)hunajaa 1. Pese ja perkaa mansikat. Murskaa ne kulhossa esimerkiksi muusinuijalla. 2. Lisää hunaja ja chia-siemenet. Maista sopiva makeus. Sekoita hyvin ja anna tekeytyä jääkaapissa vähintään puoli tuntia. Suussa sulava mustikka-ruisvaahto Lakto-ovo, kasvisruokavalio, vegaani, laktoositon, munaton 2 henkilölle 3 dl mustikoita, puolukoita tai herukoita 3 dl vettä 1 dl fariinisokeria 1 dl ruisjauhoja (2 dl vaahtoutuvaa vaniljakastiketta) 1. Kiehauta vesi, marjat ja sokeri kattilassa. Vispaa joukkoon ruisjauhot ja anna kypsyä välillä sekoittaen 10 minuuttia. Ota kattila pois liedeltä ja anna jäähtyä. 2. Vatkaa jäähtynyt seos sähkövatkaimella kuohkeaksi vaahdoksi. 3. Tarjoile sellaisenaan tai marjoilla koristeltuna. 4. Jos haluat, vatkaa erikseen vaahdoksi purkillinen vaahtoutuvaa vaniljakastiketta ja yhdistä vaahdot. Nyt kuivataan teeaineksia! Teeaineksien kuivattelu on maailman helpointa ja myös ihanaa hommaa. Melkein mitä vain voi kuivata teeksi. Laita lehdet esimerkiksi korkean kaapin päälle leivinpaperille kuivamaan, ja muutaman päivän päästä kun lehdet ovat kuivuneet, laita ne puhtaisiin lasipurkkeihin ja kaappiin suojaan uv-säteiltä. Toinen keino kuivata ne on sitoa ainekset puntteina alaspäin kuivamaan. Nokkosesta kannattaa kuivata koko kasvi, sillä sen siemenet sisältävät runsaasti omega-3:a. Nokkosesta saa myös tehosekoittajan terällä jauhamalla tai blenderissä loistavaa viherjauhetta, jota voi käyttää talven flunssakaudella. Nokkonen sisältää pelkästään C-vitamiinia seitsemän kertaa enemmän kuin pinaatti. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Useimpien marjakasvien, hedelmäpuiden sekä joidenkin muiden puiden lehdet käyvät teen valmistukseen, kuten Lehtiä ei siis kannata heittää hukkaan marja-aikana, sillä niistä saa oikein maukasta teetä. Varsinaisesti juoma ei ole teetä vaan yrttihauduketta, jos tarkkoja ollaan, ja siitä puuttuu virkistävä kofeiini. Voit myös tehdä sekoituksia eri lehdistä, esimerkiksi mustikan ja vadelman lehdet sopivat hyvin yhteen. Erityisesti tuoreet koivunlehdet kannattaa kuivata, sillä niissä on kuivattunakin korkea C-vitamiinipitoisuus. Huomaa, että lehtiä tai kukkia ei saa keittää, vaan kuivatut lehdet silputaan teesiivilään ja niiden päälle kaadetaan noin 80-asteista vettä. Horsmankukista ihanaa pinkkiä juomaa Horsmankukkajuomaa on toinen, mitä kannattaa ehdottomasti kokeilla. Sen voi nauttia sellaisenaan tai laittaa valmiin juoman sodastreemiin, jolloin siitä saa ihanan voimakkaan pinkin värisen horsmalimsan. Juoman väri kirkastuu hyvin voimakkaaksi pinkiksi kylmässä jääkaapissa, kun antaa olla yön yli. Sitruunahappoa kannattaa lisätä niin juoman säilyvyys paranee, ja tuoretta sitruunaa tai sitruunankuoria keittovaiheessa, niin juomasta tulee todella raikas. Noin 5 l horsman kukintoja Noin 4 l vettä 3 rkl sitruunahappoa 1–2 sitruunaa Noin 1 dl sokeria Juttu jatkuu kuvan jälkeen. 1. Kuumenna vesi kiehuvaksi ja lisää joukkoon kukat, pestyn sitruunan kuorta ja sitruunan mehu. 2. Keitä hetki, noin 10 minuuttia, ja siivilöi kukat pois. 3. Sekoita nesteeseen sitruunahappo ja sokeria maun mukaan. Maista makeus. 4. Kaada juoma puhtaisiin pulloihin, jäähdytä. 5. Tarjoa kylmänä, lisää joukkoon jääkuutioita ja laimenna tarvittaessa hiukan vedellä. 6. Horsmajuomaa voi lorauttaa booliin väriä antamaan tai laittaa hiilihapotuslaitteeseen limsan raaka-aineeksi.