Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live

Veeti Hyvösen pitämä Leppäkosken kioski oli jymymenestys: ”Voi sanoa, että joka ainoa leppäkoskelainen kävi kesän aikana”

Kesän alussa olo oli jännittynyt, kioskin viimeisenä aukiolopäivänä haikea ja iloinen. – Parasta olivat ehdottomasti asiakkaat, 13-vuotias Veeti Hyvönen sanoo. Keväällä koulun loppuessa Hyvönen halusi kesätyön. Hän huomasi, että Leppäkosken Voiman omistaman kioskin kesäyrittäjä olikin perunut viime tingassa. Veeti ei pelännyt hypätä suoraan syvään päähän. Hän ilmoitti vuokraavansa kioskin. – Tämä oli ensimmäinen kesätyö, joka minulla on koskaan ollut, Hyvönen kertoo. Kioskin avajaiset olivat jymymenestys. Kahden päivän aikana kioskilla kävi 100– 150 ihmistä. – Voi sanoa, että joka ikinen leppäkoskelainen tuli käymään. Iso osa avajaisviikonloppuna ja loput kesän mittaan, sanoo Veetin äiti Piia Liuha-Hyvönen . Kesän aikana kehittyivät asiakaspalvelu- ja päässälaskutaidot. Vaikeinta kioskiyrittäjyydessä oli Veetin mielestä kahvin kaataminen. – Tuntui, että maitoa lipsahti tosi helposti liikaa, Hyvönen sanoo. Vakioasiakkaat kävivät joka päivä Vakioasiakkaat kävivät kioskilla päivittäin. Leppäkosken entinen kyläkauppias tuli parhaimpina päivinä kaksi kertaa, koska halusi tukea nuorta yrittäjää. Myös muita yrittäjäkonkareita lähiseudulta ja kauempaa kävi tsemppaamassa Hyvöstä. Kioskin valikoimaa miettiessään Hyvönen otti mallia edellisistä kesistä. Lisäksi tarjolla oli Hyvösen omia suosikkeja: vohveleita, minihotdoggeja ja hampurilaisia. Kioskissa myytiin Leppisläinen-nimistä makkaraburgeria, joka on Hyvösen itse kehittelemä makunautinto. Hittituotteita olivat myös kahvi, limsat ja jäätelö. Kuumina päivinä Hyvösen isän täytyi lähteä kesken päivän täydentämään jäätelöallasta. 6 tunnin työpäiviä Hyvösen työpäivään kuuluivat kaupassakäynti, leipominen, tuotteiden kuljettaminen kioskille, itse myyminen sekä lopuksi paikkojen siivoaminen. Keskimäärin työpäivän pituudeksi tuli 6 tuntia. Tapahtumien aikana töitä tuli tehtyä reilusti pidempään. Kioskin piti olla auki vain muutamana päivänä viikossa, mutta loppujen lopuksi se palveli melkein joka päivä. Vain maanantait kioski oli aina kiinni. – Saimme palautetta asiakkailta, että älkää pitäkö kioskia hyvillä ilmoilla kiinni, Liuha-Hyvönen kertoo. Kioskia markkinoitiin Facebookissa, Leppäkosken kyläläisten Whatsapp-ryhmässä sekä kiinnittämällä tienvarsikyltteihin tietoa kioskista. Hyvösen puhelin piippasi jatkuvasti. – Kaverit kyselivät, miten kioski on tänään auki, Veeti Hyvönen kertoo. VH Nice Job jää elämään Kioskiyrittäjäksi ryhtyminen vaati paperitöitä. Toiminimi VH Nice Job saatiin rekisteröityä juuri sopivasti kioskin auetessa. V ja H tulevat Veetin nimikirjaimista, ”Nice Job” eli ”kiva työ” oli sopivan yleispätevä: se ei rajaa nuorta yrittäjää, joka saattaa keksiä seuraavaksi kesäksi jotain ihan muuta. – Voisin hyvin kuvitella käyttäväni toiminimeä jatkossakin, kun keksin, mitä haluan tehdä, Hyvönen sanoo. Myös hygienialuvat kioskiyrittäjän piti sopia kunnan kanssa. Hyvösen maksettavaksi tulivat kioskin vuokra, sähkö ja toiminimikulut. Hyvönen ei ole laskenut, millaisille tuntipalkoille hommassa pääsi, mutta joka tapauksessa plussan puolelle. Kioskivoitoista hän on alkanut säästää rahaa mopon hankkimiseen. Yrittämistä kannattaa kokeilla Kioski sulki luukun viimeisen kerran heinä-elokuun vaihteessa. – Oli kivaa, kun jäi vielä vähän lomaa ennen koulun alkua, Hyvönen sanoo. – Ehdin nähdä kavereita, frisbeegolfata, käydä uimassa ja hyppiä trampalla. Tämän kesän perusteella Hyvönen haluaa suositella yrittämistä myös muille nuorille. – Kannattaa kokeilla, onko se oma juttu. Aina voi lopettaa, jos huomaa, ettei tykkääkään, hän sanoo.