Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Tervakosken uimahallissa uidaan kesäkuntoon poikkeuksellisen reippaasti – valtakunnallisesti tauolla oleva kampanja käynnistyy Janakkalassa

Tervakosken uimahallissa haetaan jälleen kesäkuntoa, vaikka valtakunnallisesti Ui kesäksi kuntoon -kampanjaa ei tänä vuonna järjestetä. 1990-luvun alkupuolelta asti Tervakoskellakin vuosittain koettu Uimaliiton kampanja on muualla Suomessa vuoden kestävällä tauolla, jonka aikana sitä uudistetaan ja vetovoimaistetaan. Tällaiseen ei Tervakoskella ole tarvetta, sillä uintimetrien ja vesiurheiluminuuttien kerääjiä on riittänyt. –Meillä on niin pitkät perinteet tässä, että järjestetään asiakkaille kampanja omatoimisesti paikallisesti. Osallistujia on aina ollut niin paljon, että kun esimerkiksi Riihimäen ja Hämeenlinnan tulokset on laskettu yhteen, olemme silti voittaneet heidät, kertoo kampanjaa suunnittelemassa ollut uimavalvoja Petri Jukonen . Mistä kampanjan suosio Tervakoskella johtuu? –Olemme puheväleissä asiakkaiden kanssa, joten täällä saadaan melkein kaikki mukaan kampanjaan. Vesijumpparyhmät esimerkiksi ovat aina innolla mukana. Puolet suorituksista tulee rutiinikävijöiltä, toinen puolikas kampanjasta innostuneilta. Maaliskuu on kampanjan ansiosta yleensä ollut yksi vilkkaimmista uintikuukausista, Jukonen vastaa. –Meillä on hallissa vielä kunnan kahviokin, niin saamme sinnekin samalla kävijöitä. Siellä on hiihtolomalla laskiaispullia ja kaakaota tarjolla, hän muistuttaa. Palkintoina konserttilippuja ja pienempää kivaa Kampanjan nimi muutettiin muotoon Ui kesäkuntoon Tervakoskella 2019. Ensi vuonna valtakunnallinen kampanjakin palaa taas, jolloin tapahtuma jatkaa vanhalla nimellään. Kampanja kestää maaliskuun ajan, ja idea on sama kuin aiempina vuosina: kerätä uimahallilta saatavaan uintikorttiin liikuntasuorituksia kuukauden ajan. Kortit palautetaan uimahallille suoritusmerkintöjen kanssa 6. huhtikuuta mennessä. Sarjojen kaksi parasta palkitaan, ja lisäksi palkintoja voi voittaa viikkoarvontoihin osallistumalla. Palkintoina on uimalippuja, kahvia ja pullaa ja uimalaseja. Kampanjan päätyttyä järjestetään vielä loppuarvonta kaikkien kampanjaan osallistuneiden kesken. Pääpalkintona ovat liput Jesse Kaikurannan konserttiin. Osallistua voi kolmessa sarjassa Suorituksia voi kerätä kolmessa sarjassa, eli aikuisten matkauinnissa, aikuisten vesijuoksussa tai vesijumpassa ja alle 18-vuotiaiden sarjassa. Ensimmäisessä sarjassa suoritukset lasketaan metreissä ja kahdessa muussa minuuteissa. Päivittäin suoritusten keräämiseen käytetty sallittu maksimiaika on kaksi tuntia. Kampanjan järjestävät Janakkalan liikuntatoimi ja Tervakosken uimahalli. Viime vuonna kampanjaan osallistui koko Suomessa 92 uimahallia, 29 uimaseuraa ja noin 16 500 henkilöä. Tervakosken uimahallilla osallistujia on ollut mukana vuosittain noin 250–500. Sadan kilometrin rajapyykin ylittäneitä uimareita on osallistunut useita eri vuosina. Heitäkin on, jotka ovat käyneet vesijumpassa tai -juoksemassa kaikkina hallin aukiolopäivinä täydet kaksi tuntia.