Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Lammin Säästöpankki kehittää toimintaansa ja tarkastelee konttoriverkostoaan – Miten käy Janakkalan konttorin?

Lammin Säästöpankin kasvu jatkui viime vuonna, ja pankin asiakasmäärä kasvoi kaikkiaan 771 asiakkaalla. Luottokanta kasvoi viime vuonna 6,7 prosentilla ja talletuskanta 2,9 prosentilla. Liikevoittoa tuli 1,94 miljoonaa euroa. –Vuosi oli kasvun ja uudistumisen aikaa. Liiketoiminnan volyymit kasvoivat ja toimintaa onnistuttiin kehittämään laajalla rintamalla. Lisäksi saimme ennätysmäärän uusia asiakkaita, kertoo Lammin Säästöpankin toimitusjohtaja Lauri Kalpala . Kasvusta huolimatta pankki aikoo tarkastella tulevina vuosina toimintaansa ja muun muassa konttoriverkostoaan. Tällä hetkellä Lammin Säästöpankilla on 10 konttoria ja yksi palvelupiste. Yksi konttoreista sijaitsee Turengissa. –Tällä tuloksella emme voi tehdä niin mittavia investointeja, kuin mitä meillä on suunnitelmissa. Sen vuoksi meidän on mietittävä kulurakennettamme tarkkaan ja pohdittava muun muassa konttoriverkkomme laajuutta. Kivijalkakonttoreilla ei ole enää samanlainen rooli kuin mitä niillä on ollut aiemmin, Kalpala sanoo. Hänen mukaansa perinteinen konttorikanavassa tapahtuva palvelu ei vastaa enää parhaalla mahdollisella tavalla asiakaskäyttäytymisen muutoksiin. Lammin Säästöpankki aikookin alkaa kehittää entistä enemmän digitaalisia palveluitaan. –Tahdomme olla toimialan kehityksessä vahvasti mukana. Asiakkaat odottavat meiltä enemmän: helppoutta, joustavuutta ja asiantuntemusta. Sähköiset lainapäätökset, verkkoneuvottelut, kasvokkain tapahtuvan kohtaamiset yrityksen tiloissa ja asiakkaiden kotona ovat entistä vahvemmin tätä päivää. Konttorin fyysinen paikka ei ole enää yhtä tärkeässä asemassa, Kalpala toteaa. Hän huomauttaa, että Lammin Säästöpankilla on tällä hetkellä konttoreita hyvin lähellä toisiaan. –Nyt mietimme, miten voisimme yhdistää niiden voimavaroja. Lammin Säästöpankin Turengin konttorista on vain reilun 10 kilometrin matka Hämeenlinnan suureen konttoriin. Onko siis uhka, että Janakkalan piste lakkautetaan? –Emme puhu vielä mistään lakkautusuhan alla olevista konttoreista. Nyt vasta pohdimme, miten toimintaa on jatkossa hyvä järjestää niin, että se vastaa paremmin asiakkaidemme nykyisiä odotuksia. Muutoksia aletaan suunnitella ja tehdä yhdessä asiakkaitten kanssa. Lammin Säästöpankki perusti viime vuonna Vaikuttamon, joka koostuu pankin aktiivisista asiakkaista. Vaikuttamon alatyöryhmiä ovat muun muassa ikäihmisten ja nuorten palveluita kehittävät ryhmät sekä syksyllä käynnistyvä yrityspalveluiden kehittämisen ryhmä. –Henkilökohtaisen palvelun merkitys ei ole vähenemässä, vaikka pankkipalvelut digitalisoituvat, Kalpala lupaa.