Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Uusi laite kertoo peltipoliiseista ja antaa varoittaa muita autoilijoita liikkuvasta poliisista

Yksi niistä on tanskalaisperäinen Saphe –vähän muistitikkua suurempi mokkula, joka kiinnitetään vaikka kojelautaan ja paritetaan yhteen älypuhelimen ja siihen ladattavan sovelluksen kanssa. Toimiessaan Saphe varoittaa kimeästi piipaten jokaisesta Suomessa ja Euroopan maissa sijaitsevasta kiinteästä tolppakamerasta. Muistissa 30 000 paikkaa Saphella on Tanskassa neljännesmiljoona käyttäjää. Hälytintä saa jo Suomestakin, ja sen laajennetun kakkosversion myynti alkaa keväällä. Muitakin vastaavia tuotteita on tulossa markkinoille. Hälyttimen pilvipalveluun on tallennettu jo 30 000 valvontapistettä kaikkialta Euroopasta. Uusia siirretään pilvimuistiin sitä mukaa, kun niitä pystytetään. Käyttäjät itsekin voivat täydentää valvontatietoja painamalla mokkulan sinistä painiketta. Tieto kiinteästä tai tilapäisestäkin poliisivalvonnasta tarkkoine koordinaatteineen välittyy oitis kaikille laitetta käyttäville. Poliisikin kannattaa Ylinopeudesta kärähtää vuosittain yli 600 000 autoilijaa. Puolet selviää huomautuksella, puolelle määrään seuraukseksi 140–200 euron suuruinen rikesakko. Suomessa on noin 3 300 kilometriä pääteitä, joita valvotaan kiinteillä peltipoliiseilla. Tolppia on noin 970, ja satoja uusia pystytetään lähivuosina. Viimeksi uusia niin sanottuja jäljittäviä nopeuskameroita on otettu käyttöön nelostiellä Jyväskylästä etelään. Saphen kaltaisilla hälyttimillä tuntuisi siis olevan kysyntää, eikä poliisikaan pane niitä pahakseen. ”Laitteen käyttö Suomessa on laillista. Kaikki välineet, joilla tavoitellaan liikenneturvallisuuden parantamista, ovat positiivisia”, poliisiylitarkastaja Samppa Holopainen Poliisihallituksesta sanoo. Joukkoistettua tietoa Holopainen pitää hyvänä hälyttimeen liitettyä ominaisuutta, jolla kuka tahansa voi ilmoittaa muille paitsi poliisivalvonnasta, myös havaitsemastaan vaaratilanteesta tiellä. ”Joukkoistettu ilmoittaminen esimerkiksi liikenneonnettomuuksista tai esteistä lisää kaikkien tiellä liikkuvien turvallisuutta.” Vaaranpaikka-ilmoituksissa käytetään mokkulan punaista painiketta. ”Nappien painelu ajon aikana havainnoista tosin saattaa kiinnittää huomiota pois liikenteestä”, varoittaa Holopainen. Hälyttimessä on teippikiinnitys, jonka pitäisi tarrata tiukasti kojelautaan tai tuulilasiin. Omassa autossani kiinnitys piti vasta kaksipuolisella mattoteipillä. Aina ajan tasalla Vaikka yhä useampi navigaattorikin sisältää tiedot kiinteistä nopeuskameroista, irrallisille hälyttimille riittänee kysyntää varsinkin paljon ajavien ja automatkailua harrastavien keskuudessa. Navigaattorin teho varoittimena riippuu siitä, ovatko sen päivitykset ajan tasalla. Irrallisessa hälyttimessä tätä rajoitusta ei ole. Kokeiltaessa laite tiesi tarkkaan 12-tielle Kangasalta Tampereelle sijoitetun kameratolpan muuttuneen paikan. Auton oma navigaattori varoitti tolpasta "vanhasta muistista" jo puoli kilometriä liian aikaisin. Valvontapaikat vaihtuvat Saphe ei kuitenkaan ole mikään kielletty tutkanpaljastin. Ilmoitus liikkuvasta valvonnasta edellyttää, että ensimmäinen kohdalle ajanut painaa nappia ja aktiivisesti ilmoittaa kamera-autosta muille. ”Poliisivalvonnan paljastajina laitteet eivät ehkä kovin hyvin toimi, sillä valvonta on melko liikkuvaa ja yhdessä paikassa ollaan suhteellisen lyhyt aika kerrallaan”, Holopainen huomauttaa. Saphe-hälytin varoittaa poliisin kiinteistä nopeusvalvontakameroista. Perustilassa hälytys tulee noin 400 metriä ennen valvontapistettä. Varoituksia saa myös liikkuvasta nopeusvalvonnasta sekä erilaisista liikenteen häiriötilanteista, jos niistä on tiedotettu pilvipalvelimelle. Hälytin toimii sovelluskaupasta ladattavalla ilmaisella sovelluksella yhdessä älypuhelimen kanssa. Sovellus voidaan ladata kaikille auton käyttäjille. Käyttö ja palvelut ovat ilmaisia eikä hälyttimestä peritä kuukausimaksuja. Hälytin käynnistyy ja sammuu sekä yhdistyy puhelimeen automaattisesti ajon alkaessa tai loppuessa. Hälyttimen ohjehinta on 69 euroa. PLUSSAA Kätevä koko, helppo käyttö, varmatoimisuus, aina ajan tasalla, toimii koko Euroopassa MIINUSTA Yksi huomiota vievä laite lisää autoon, muistiin voi jäädä vanhentuneita valvontapaikkatietoja