Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

J2-toiminta toi yrittäjät yhteen ja loi elinvoimaa Janakkalaan

Vuoden vaihteessa päättynyt J2 – Janakkala toiseen, Yrittäjät yhteen -hankkeen Kuukauden kuuma -tietoiskut, pop up -tapahtumat ja syksyn isot yrittäjämessut ovat tuoneet koko seutukunnalle uutta virtaa. Liikkeelle on saatu noin sata maaseutuyritystä Turengista, Tervakoskelta ja koko Janakkalasta. –Kantava ajatus oli, että pääsisimme tekemään ja kokeilemaan yhteistyötä erilaisissa muodoissa. On ollut hienoa huomata, että mukana olevien tahojen kanssa syntyi ihan oikeasti uutta liiketoiminnallista yhteistyötä, toinen hankkeen vetäjistä, yrittäjänä itsekin toimiva Johanna Rosnell-Varjo kertoo. Mentorointitoiminta puolestaan auttoi yrittäjyydestä haaveilevia tai jo toiminnassa olevia yrityksiä eteenpäin. Lisäksi hankkeen aikana suunniteltiin ja perustettiin uusia yrityksiä sekä tehtiin yhteistyötä nuorten 4H-yrittäjien kanssa. –Yhdessä tämän porukan kanssa olemme voineet vahvistaa mielikuvaa yrittäjyydestä ja antaa rohkeutta lähteä yrittäjäksi. Se on aika upea juttu, Rosnell-Varjo painottaa. J2-hankkeen vuoden tavoitteet olivat nuorten yrittäjyyden ja elinvoiman edistäminen sekä markkinoinnin ja viestinnän alan yrittäjien yhteistyön lisääminen. –Vuosi on lyhyt aika, mutta saimme tosi paljon aikaan niillä resursseilla, mitä meillä oli. Yksi suurimmista ponnistuksista oli ehdottomasti syksyllä pidetyt Janakkalan yrittäjämessut, jossa oli noin 80 eri yritystä ja yrittäjää esittelemässä palveluitaan. Paikan päälle tuli sadoittain kävijöitä, josta huomasi sen, että tänne kaivataan yhteistä tekemistä, J2-toiminnassa mukana oleva Petra Pulkkinen kertoo. Hankkeen tavoitteita merkittävämpää oli kuitenkin molempien naisien mielestä ihmisten ajattelutavan muuttuminen. –Hienointa on se, että kuntalaiset ovat omaksuneet sen ideologian, että täällä voidaan tehdä yhteistyötä eikä aina tarvitse mennä oman tonttipolitiikan sääntöjen mukaisesti, Pulkkinen jatkaa. Pääkallopaikkana on ollut Turengin keskustassa sijaitseva J2-tila, joka toimi useiden tapahtumien keskipisteenä sekä yrittäjien etätyö- ja kokouspaikkana. Tilassa kokoontui myös säännöllisesti markkinoinnin ja viestinnän yrittäjistä koostunut noin kymmenen hengen ydinjoukko. Alan paikalliset ammattilaiset ideoivat yhdessä uutta toimintaa alueelle ja toteuttivat tapahtumien markkinointia. Hankkeen päättyessä J2-tilasta jouduttiin luopumaan. –Tilasta muodostui iso fyysinen tekijä toiminnassamme. Yrittäjät kokivat, että siihen oli helppo tulla ja kokoontua, jonka takia tilasta luopuminen harmittaa. Kenelläkään yrittäjistä ei ole ylimääräisiä resursseja tilaa pyörittää, jonka takia olisimme tarvinneet jonkunlaista tukea, että tilan pitämistä olisi voitu jatkaa. Onneksi se sisältö, jota tuotimme, ei ole paikkaan sidottua, Pulkkinen kertoo. Hankkeen ajatus oli juurruttaa J2-tyyppistä toimintaa Janakkalaan. Vaikka fyysistä tilaa ja järjestettyä toimintaa ei enää ole, monien yrittäjien yhteistyö jatkuu.